از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین؛ اروپا: تصمیمات سیاسی دشواری باید گرفته شود

از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین
از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با تاکید تهران بر لغو تحریم‌های آمریکا روز دوشنبه ۲۷ دسامبر (شش دی) از سر گرفته شد.

آگهی

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با تاکید تهران بر لغو تحریم‌های آمریکا روز دوشنبه ۲۷ دسامبر (شش دی) از سر گرفته شد.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای پس از یک وقفه پنج ماهه در پایان نوامبر بین کشورهای طرف قرارداد شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین، ایران و روسیه مجددا آغاز شد. ایالات متحده آمریکا در این مذاکرات به‌طور غیر مستقیم حضور دارد.

انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد پس از جلسه امروز گفت: «اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم، باید نتیجه مثبتی بگیریم.»

اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم، باید نتیجه مثبتی بگیریم.
انریکه مورا
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا

وی با این حال تاکید کرد که تصمیم‌های سیاسی دشواری هم در تهران و هم در واشنگتن باید گرفته شود که کار را بسیار سخت خواهد کرد.

این در حالی است که صبح امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در جمع خبرنگاران گفت: « سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را از اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.»

وی بحث تضمین و راستی‌آزمایی [رفع تحریم] را از محورهای گفت‌وگوهای امروز عنوان کرد و خواستار فروش نفت ایران «به آسانی و بدون هیچ مرزی» شد تا «پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود.»

توافق سال ۲۰۱۵ به تهران پیشنهاد می‌داد تا در ازای محدودیت در برنامه‌های هسته‌‌ای بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور لغو شود.

اما با خروج یکجانبه آمریکا از این توافق تحریم‌های اقتصادی بازگشتند و ایران نیز به طور متقابل تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد.

امیرعبداللهیان امروز گفت: «ما به یک سند مشترک در موضوع هسته‌ای و تحریم‌ها رسیده‌ایم و امروز نخستین مذاکرات در این زمینه آغاز می‌شود.»

دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران بارها خواستار رفع تمامی تحریم‌های اقتصادی قبل از جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران شده است.

ایران اصرار دارد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز است. اما گام‌های مهم هسته‌ای تهران، کشورهایی مانند اسرائیل و قدرت‌های جهانی را نگران کرده است.

دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند که زمان برای احیای توافق در حال سپری شدن است زیرا ایران مواضع سخت‌گیرانه‌ای در تحمیل مسئولیت آمریکا برای لغو تحریم‌ها دارد.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل که به شدت با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالف است، تعهد کشورش را مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، تکرار کرد.

او افزود: «قطعا ما ترجیح می‌دهیم از طریق همکاری بین‌المللی اقدام کنیم اما در صورت لزوم خودمان از کشورمان دفاع خواهیم کرد.»

دیپلمات‌های سه قدرت اروپایی گفته‌اند که زمان برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات رو به اتمام است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات نیز پس از آغاز مذاکرات امروز در توئیتی نوشت: «ما باید به سمت تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات در اسرع وقت پیش برویم.»

او جلسه امروز را «عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا» توصیف کرد.

تصمیم برای از سرگیری گفت‌وگوها بین کریسمس و سال جدید به این دلیل گرفته شده چرا که احساس می‌کنیم فوریت وجود دارد و از دست دادن وقت مثلا برای ۱۰ روز قابل قبول نیست.
انریکه مورا

مورا نیز گفت: «تصمیم برای از سرگیری گفت‌وگوها بین کریسمس و سال جدید به این دلیل گرفته شده چرا که احساس می‌کنیم فوریت وجود دارد و از دست دادن وقت مثلا برای ۱۰ روز قابل قبول نیست.»

آگهی

وی افزود: «در همه گروه‌های حاضر احساس فوریت وجود دارد که این مذاکرات باید در یک بازه زمانی معقول به پایان برسد.»

او گفت که درباره تاریخ‌های مورد نظر برای توافق گمانه‌زنی نمی‌کند اما تکرار کرد که «ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم، نه ماه‌ها.»

طبق گزارش رویترز، این دیپلمات اروپایی همچنین گفت که «درباره رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای ایران به طور همزمان کار می‌کنیم.»

علی باقری: گفت‌وگوها درباره رفع تحریم‌ها از فردا آغاز می‌شود

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع‌بندی مذاکرات امروز مدعی شد که « نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند.»

وی افزود: «بر همین اساس قرار شد از صبح فردا (سه‌شنبه) گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دو موضوع مهم راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.»

آگهی

علی باقری و هیات همراه وی پیش از نشست امروز ملاقات با انریکه مورا و همچنین با مذاکره کننده ارشد فرانسه داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه روز وقفه در مذاکرات وین؛ باقری: روی موضوع لغو تحریم‌ها متمرکز هستیم

مذاکرات احیای برجام؛ خوش‌بینی ایران در مقابل تاکید اروپا و آمریکا بر محدود بودن زمان

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند