اجساد ۱۶ تن از قربانیان حادثه واژگونی قایق در کانال مانش به کردستان عراق بازگردانده شد

ورود اجساد قربانیان حادثه کانال مانش به عراق
ورود اجساد قربانیان حادثه کانال مانش به عراق Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هواپیمای حامل این اجساد حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی به فرودگاه اربیل، مرکز اقلیم خودمختار کردستان در شمال عراق رسید و سپس قربانیان این حادثه به وسیله آمبولانس‌ به شهرهای زادگاهشان یعنی دربندیخان، رانیا، سوران و قدراوه منتقل شدند.

آگهی

اجساد ۱۶ نفر از مجموع ۲۷ مهاجری که در ماه نوامبر در جریان غرق یک قایق در کانال مانش جان خود را از دادند، بامداد یکشنبه ۲۶ دسامبر به کردستان عراق بازگردانده شد تا به دست خانواده‌هایشان به خاک سپرده شوند.

هواپیمای حامل این اجساد حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی به فرودگاه اربیل، مرکز اقلیم خودمختار کردستان در شمال عراق رسید و سپس قربانیان این حادثه به وسیله آمبولانس‌ به شهرهای زادگاهشان یعنی دربندیخان، رانیا، سوران و قدراوه منتقل شدند.

دست‌کم ۲۷ نفر در فاجعه ۲۴ نوامبر که مرگبارترین حادثۀ کانال مانش توصیف شده جان باختند؛ با این وجود هنوز هم قایق‌های شکننده مملو از مهاجرانی عمدتا اهل ایران، عراق، افغانستان و سوریه خطر مرگ در میان امواج خروشان مانش را به جان می‌خرند و همچنان رهسپار سواحل بریتانیا هستند.

بازگرداندن این اجساد ابتدا برای روز جمعه ۲۴ دسامبر برنامه‌ریزی شده بود؛ اما درنهایت با وجود ساعت‌ها انتظار بستگان قربانیان در فرودگاه اربیل، این برنامه لغو و حدود یک روز بعد عملی شد.

هواپیمای حامل قربانیان در حالی در آغازین ساعات روز یکشنبه در فرودگاه اربیل فرود آمد که ده‌ها تن از بستگان آنها، سیاهپوش و با چشمانی گریان انتظارشان را می‌کشیدند.

از ۲۷ جسد پیدا شدۀ حادثه مانش ۲۶ نفر در فرانسه شناسایی شدند که شامل ۱۷ مرد و ۷ زن ۱۹ تا ۴۶ ساله، یک نوجوان ۱۶ و یک کودک ۷ ساله بودند. شانزده تن از این قربانیان شهروندان کرد عراقی بودند و علاوه بر آنها هویت یک شهروند ایران، سه اتیوپیایی، یک سومالیایی، چهار افغان و یک مصری نیز شناسایی شد.

بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه، تنها دو مرد، کرد عراقی و یک سودانی از این حادثه نجات یافتند و بر اساس شهادت آنها، هنگام شمارش قاچاقچیان، ۳۳ نفر سوار قایق شده بودند.

یکی از این بازماندگان نیز شهادت داد هنگامی که این قایق در خطر غرق شدن قرار داشته، مهاجران بطور مکرر با مقامات فرانسوی و انگلیسی تماس گرفته و درخواست کمک کرده‌اند که بی‌نتیجه بوده و به درخواست کمک آنها توجهی نشده است.

این ادعا که از سوی گارد ساحلی فعال در مانش رد شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند