سقوط ارزش افغانی و دشواری‌های دوچندان برای افغا‌ن‌ها

بازار ارز هرات در افغانستان
بازار ارز هرات در افغانستان Copyright Mstyslav Chernov/mstyslav chernov
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در اوایل هفته گذشته افغانی بیش از 11 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا را یک روزه از دست داد. این نوسان شدید نرخ ارز تا حدودی جبران شد اما بازار همچنان بی‌ثبات است و کاهش ارزش افغانی تاثیر زیادی در زندگی افغان‌ها دارد.

آگهی

ارزش پول افغانستان در حال سقوط است و بحران اقتصادی شدید این کشور را تشدید می‌کند، کشوری که بیش از نیمی از اهالی آن دسترسی به غذای کافی ندارند.

در اوایل این هفته افغانی تنها در عرض یک روز بیش از ۱۱ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد. این نوسان شدید نرخ ارز تا حدودی جبران شد اما بازار همچنان بی‌ثبات است و کاهش ارزش تاثیر زیادی در زندگی افغان‌ها دارد.

اقتصاد افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اواسط ماه اوت با انسداد میلیاردها دلار دارایی‌های این کشور در خارج و قطع کمک‌های مالی جامعه جهانی دچار بحران شده است.

عواقب این بحران اقتصادی برای کشوری که به کمک‌های بین‌المللی وابسته است آنچنان تاثیرگذار بوده که بر اساس گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، نزدیک به ۲۳ میلیون از ۳۸ میلیون افغان در حال حاضر با ناامنی غذایی حاد روبرو شده‌اند و سوء تغذیه در این کشور رو به افزایش است.

ترکیبی از همه گیری ویروس کرونا، خشکسالی شدید و تسلط طالبان نیز بسیاری را بیکار کرده است و کاهش ارزش پول باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است.

هر دلار در اوایل ماه اوت سال جاری معادل حدودا ۸۰ افغانی بود و این قیمت در ماه اکتبر به حدود ۹۰ افغانی رسید. این قیمت هفته گذشته برای مدت کوتاهی از ۱۱۰ به ۱۲۳ در روز دوشنبه افزایش یافت و هم اکنون در حدود ۱۰۴ افغانی است. روز پنجشنبه هر دلار در ازای ۱۰۰ افغانی معامله می‌شد.

به شبکه تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

التهاب در بازاراهای مالی؛ چرا خریداران رمزارزها نگران تصمیم بانک مرکزی آمریکا هستند؟

صعود شاخص بورس و قیمت ارز در ایران؛ پیشتازی نرخ تورم سالانه از افزایش بهای دلار ادامه دارد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟