از رانندگی سرعت تا مجموعه‌داری ماشین‌های لوکس؛ شتاب فرهنگ خودرو در قطر

از رانندگی سرعت تا مجموعه‌داری ماشین‌های لوکس؛ شتاب فرهنگ خودرو در قطر
Copyright euronews
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«وقتی پشت فرمان هستی، باید از به هر بخش ماشین ۱۰۰ درصد اطمینان داشته باشی، از چرخ‌ و لاستیک‌ها گرفته تا فرمان و جعبه‌دنده.»

آگهی

در باشگاه ملی اتومبیل‌رانی قطر رانندگان برای فینال مسابقات رانندگی شتاب آماده می‌شوند. خودروهای این مسابقه گاه تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. مسابقه رانندگی شتاب که در آن دو راننده در مسیری مستقیم به سوی خط پایان می‌رانند یکی از پرهیجان‌ترین ورزشهای موتوری است که در قطر هم طرفداران زیادی دارد.

برگزاری مسابقات درگ و دریفت در قطر

رانندگان باید نکات بسیاری را در نظر بگیرند؛ افزایش اصطکاک، فوت‌وفن ترمز درست، و آغازی پرشتاب برای گذرِ سریع از خط پایان. اما راننده خبره، همواره چیزی بیش از صرفِ مهارت‌های فنی دارد.

مصطفی العنابی رانندهٔ قطری می‌گوید: «مسابقه شتاب تجربهٔ زیادی می‌طلبد که بیشترش برای آمادگی و حفظ ایمنی است. ماشین‌های مختلف، هیجانش را از باقی مسابقات بیشتر می‌کند.» او معتقد است این کار باید در خون فرد باشد و می‌افزاید: «نمی‌توان با آموزش‌دادن از کسی رانندهٔ شتاب ساخت.»

دیگر اعضای خانواده مصطفی هم دست‌به‌فرمان‌اند. صبرینا خواهر مصطفی می‌گوید «من رانندگی حرفه‌ای را از ۱۶ سالگی شروع کردم. من و خواهرانم اولین دخترانی بودیم در مسابقات اتومبیل‌رانی نوجوانان قطر شرکت کردیم. واقعا هیجان‌انگیز بود.»

اما در این باشگاه مسابقات دیگری هم برگزار می‌شود. عبدالله رانندهٔ دریفت یا مهارت‌های کنترل خودروی سرعت است. او از سال ۲۰۱۶ مشغول رانندگی دریفت بوده و پیوسته در مسابقات منطقه‌ای شرکت کرده است. معیارهای قضاوت این مسابقات ماندن در مسیر، تناسب زاویهٔ چرخش، و رعایت ظرائف رانندگی در سرعت‌های بالاست.

او می‌گوید:‌ «وقتی پشت فرمان هستی، باید از به هر بخش ماشین ۱۰۰ درصد اطمینان داشته باشی، از چرخ‌ و لاستیک‌ها گرفته تا فرمان و جعبه‌دنده.»

میزبانی فرمول یک و پرورش استعدادهای رانندگی

مسابقات خودرو تماشاگران خاص خود را دارد و هیئت برگزارکنندهٔ مسابقات فرمول یک قراردادی ۱۰ ساله با قطر بسته است که از سال ۲۰۲۳ به اجرا در می‌آید. پیست بین‌المللی لوسیل قطر که از سال ۲۰۰۴ شاهد برگزاری مسابقات قهرمانی موتورسواری سرعت بوده حالا بناست میزبان مسابقات اتومبیل‌رانی باشد.

امر الاحمد، رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری قطر می‌گوید مسئولان این کشور در پی حفظ فرهنگ خودرو و مسابقات آن برای نسل‌های آینده‌اند و به این منظور در نظر دارند علاوه بر برگزاری مسابقات فرمول یک، یک آکادمی کارتینگ نیز راه‌اندازی کنند.

او همچنین معتقد است که سریال‌های تلویزیونی اخیر در این زمینه دریچه‌ای تازه به‌سوی بعد انسانی این ورزش گشوده‌اند و چشم‌انداز تماشاگران و هوادارن ورزش‌های موتوری را وسعت بخشیده‌اند.

فرهنگ ماشین؛ از مجموعه‌داری تا موزهٔ خودرو در قطر

در باشگاهی ویژه کلکسیونرهای خودرو، نمایشگاهی از سریع‌ترین خودروهای روز برپاست. محمد الکوبیسی، مجموعه‌دار لامبورگینی است که در سال ۲۰۱۴ باشگاه «الیت اسپورت کارز» را راه‌اندازی کرده است. این خودروهای سوپر اسپرت نه‌تنها در صاحبان‌شان بلکه در علاقمندان‌شان هم شوق و انگیزه ایجاد می‌کنند، علاقمندانی که آرزو دارند روزی صاحب یکی از آنها بشوند.

ماشین‌ جایگاه مهمی در فرهنگ معاصر قطر داشته‌ است. فرهنگ خودرو در این کشور تحولات بسیاری را از سر گذرانده؛ از علاقه به ماشین‌های اسپرت آمریکایی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی گرفته تا آگاهی هرچه بیشتر نسبت به محیط زیست و علاقه به خودروهای سازگار با آن و رعایت مقررات ایمنی. 

همچنین جاهایی هست که می‌توان تاریخچه تحول ماشین‌ها و حتی خود قطر را در آنها تماشا کرد. و موزهٔ شیخ فیصل التهانی یکی از این مکان‌هاست که بیش از ۶۰۰ خودروی خاص را در خود جای داده است. 

تماشای برخی از نخستین ماشین‌های تولیدشده یا برخی از گران‌ترین خودروهای هر دهه، بازدید از این موزه را به‌نوعی مرور تاریخ بدل می‌کند.

کلودیو کراورو، مدیر این موزه می‌گوید:‌ «ماشین‌ها نماد نبوغ انسانی‌اند، نبوغ سازندگانی که می‌خواستند فاصلهٔ افراد و مناطق را کوتاه کنند، و مهمتر آن‌که می‌خواستند میان تمدن‌ها پل بزنند.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

برگزاری نمایشگاه لوکس‌ترین خودروهای جهان در لس‌آنجلس