۳۰ گردباد در سه روز؛ شمار قربانیان طوفان‌های آمریکا به ۷۹ نفر افزایش یافت

۳۰ گردباد در سه روز؛ شمار قربانیان طوفان‌های آمریکا به ۷۹ نفر افزایش یافت
Copyright Mark Humphrey/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طوفان‌های اخیر که باعث فروریختن یکی از انبارهای شرکت آمازون و کشته شدن شش نفر شده، بار دیگر یکی از سیاست‌های داخلی آمازون را در مرکز توجه قرار داد: سیاست سختگیرانه‌ای که به کارکنان اجازه تماس تلفنی در زمان کار را نمی‌دهد.

آگهی

شمار قربانیان گردبادهایی که از روز جمعه ۱۰ دسامبر ۶ ایالت آمریکا در مرکز و جنوب این کشور را درنوردیده به دست‌کم ۷۹ نفر رسید.

جان‌باختگان این حوادث بین ۵ ماه تا ۸۶ سال سن داشته‌اند و مقامات هشدار داده‌اند که با توجه به شدت و گستردگی این فاجعه، برای مشخص شدن آمار نهایی تلفات احتمالا باید «هفته‌ها» منتظر ماند.

گزارش‌های هواشناسی حاکی از آن است که در سه روز اخیر در مجموع حدود ۳۰ گردباد مناطق مسکونی و صنعتی در جنوب و مرکز ایالات متحده را در هم کوبیده‌اند و مقامات هشدار داده‌اند که شمار قربانیان ممکن است تا ۱۰۰ نفر نیز افزایش یابد.

علاوه بر دو ایالت کنتاکی و ایلینوی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، تا کنون دست‌کم ۱۴ مرگ نیز در ایالت‌های همسایه یعنی تنسی، میسوری، می سی سی پی و آرکانزاس ثبت شده است.

در این ایالت‌ها می‌توان خانه‌های کاملا ویران شده، ساختمان‌های فروریخته، سازه‌های فلزی که در اثر شدت و قدرت باد پیچ خورده‌اند، خیابان‌های مملو از وسایل نقلیه واژگون، درختانی که از ریشه درآمده و به اطراف پرت شده‌اند و آجرهای پراکنده را در همه جا دید.

جستجوی ناپدید شدگان در میان آوار طوفان‌ها همچنان ادامه دارد و چرثقیل‌ها و بیل‌های مکانیکی بطور شبانه روز مشغول کار هستند تا آوارها را پاکسازی و مردم را از لا به لای آنها خارج کنند.

بازدید جو بایدن از مناطق طوفان‌زده

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آنچه را که در ایالت کنتاکی روی داده یک «فاجعه بزرگ» توصیف و اعلام کرد که روز چهارشنبه از برخی مناطق طوفان زده این ایالت بازدید و خسارات وارد شده را ارزیابی خواهد کرد.

با این وجود او تاکید کرد که قصد ندارد با این بازدید، خللی در عملیات امداد و نجات ایجاد کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین وعده داد که کمک‌های فدرال بیشتری را به مناطق طوفان زده اختصاص دهد.

افزایش انتقادها از قوانین سخت‌گیرانه آمازون

گردباد منجر به فرو ریختن یکی از انبارهای شرکت آمازون در ایالت ایلینوی و مرگ ۶ نفر و زخمی شدن شماری دیگر از کارکنان آن شد. شاهدان عینی حادثۀ فرو ریختن انبار این شرکت می‌گویند که گردباد آنقدر قدرتمند بود که سازه‌های فلزی انبار را در هم می‌پیچید و از جا می کند و به اطراف پرت می‌کرد.

یک کارخانه شمع سازی نیز در ایالت کنتاکی بشدت تخریب گردید که این حادثه نیز ۸ کشته برجای گذاشت. مقامات ایالت کنتاکی روز دوشنبه اعلام کردند که موفق شده‌اند ۹۴ کارگر دیگر کارخانه ویران شدۀ شمع سازی را از میان آوار زنده پیدا کنند.

اداره بهداشت و ایمنی فدرال آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد علت ریزش انبار شرکت آمازون آغاز کرده تا مشخص گردد قوانین ایمنی در محل کار رعایت شده است یا عدم رعایت آن منجر به کشته و زخمی شدن کارکنان انبار شده است.

این حادثه بار دیگر یکی از سیاست‌های داخلی شرکت آمازون را در مرکز توجه قرار داد: سیاست سختگیرانه‌ای که به کارکنان اجازه تماس تلفنی در زمان کار را نمی‌دهد.

این موضوع بویژه از آن رو چالش برانگیز شده است که مرکز پیش‌بینی طوفان ایالات متحده قبل از رسیدن طوفان به این انبار، پیام‌های هشدار را فرستاده بودند اما به دلیل ممنوعیت به همراه داشتن تلفن در محل کار، کارگران انبار آمازون از فرستاده شدن چنین هشدارهایی بی‌خبر بودند.

اگرچه آمازون در دوران اوج همه‌گیری ویروس کرونا تا حدودی از شدت اجرای این سیاست کاست، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که بار دیگر آن را در مراکز فعالیت خود در سراسر ایالات متحده به اجرا گذاشته است.

با وجود اصرار آمازون مبنی بر اینکه دیگر این سیاست را اجرا نکرده، دست‌کم ۶ تن از کارمندان آمازون از جمله برخی از کارکنان انبار ویران شده در ایلینوی در گفتگوهایشان با وبسایت خبری بلومبرگ اعلام کردند که قانون داخلی ممنوعیت استفاده از تلفن بار دیگر به اجرا گذاشته شده است.

کارکنان آمازون با ابراز نگرانی برای آینده خود می‌گویند که در صورت ادامه اجرای این سیاست، زندگی آنها در خطر خواهد بود و برخی به این فکر افتاده‌اند که برای حفظ امنیت خود، در روزهایی با هوای نامساعد، در محل کار حاضر نشوند و یا اصلا از این شغل استعفا دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک هفته پس از آتش سوزی‌های هاوایی؛ جستجوها ادامه دارد و هویت بسیاری از قربانیان مشخص نیست

مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ ایالات متحده؛ حریق در هاوایی به جایگاه پنجم رسید

سیل در آلاسکا؛ «طغیان یخبندان» زندگی ۱۵ میلیون نفر در جهان را تهدید می‌کند