پایان ۲۷۱ روز مذاکره؛ چهار حزب سیاسی هلند برای تشکیل دولت جدید به توافق رسیدند

پارلمان هلند
پارلمان هلند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دوره ۹ ماهه مذاکرات رهبران این چهار حزب‌ برای تشکیل دولت ائتلافی جدید طولانی‌ترین دوره رایزنی احزاب برای تشکیل دولت در تاریخ هلند محسوب می‌شود.

آگهی

چهار حزب حاضر در آخرین دولت ائتلافی مارک روته، نخست‌وزیر هلند شامگاه دوشنبه اعلام کردند که بر سر تشکیل دولت جدید به توافق رسیده‌اند.

این توافق در عمل به مارک روته امکان می‌دهد که چهارمین دوره فعالیتش به عنوان نخست‌وزیر هلند را آغاز کند. توافق احزاب «مردم برای آزادی و دموکراسی» (VVD)، «دموکرات‌های ۶۶» (D66)، «دموکرات مسیحی» (CDA) و «اتحاد مسیحی» (CU) در حالی به دست آمد که ۲۷۱ روز از برگزاری انتخابات پارلمانی ماه مارس (اسفند) می‌گذرد.

دوره ۹ ماهه مذاکرات رهبران این حزب‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی جدید طولانی‌ترین دوره رایزنی احزاب برای تشکیل دولت در تاریخ هلند محسوب می‌شود. به گزارش رسانه‌های هلند قرار است متن توافق دولت ائتلافی جدید روز چهارشنبه به پارلمان ارائه شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال انتظار می‌رود که رایزنی احزاب برای تقسیم وزارتخانه‌ها در دولت جدید تا ماه ژانویه(دی/بهمن) ادامه یابد. به این ترتیب دولت جدید تا آن زمان تشکیل نخواهد شد.

مارک روته از زمان استعفایش از مقام نخست‌وزیری در ماه ژانویه گذشته تاکنون به عنوان رئیس موقت دولت اداره امور جاری را برعهده داشت.

هلند هم‌اکنون با موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا روبرو است و محدودیت‌های اعمال شده برای پیشگیری از شیوع بیماری «کووید ۱۹» منجر به شورش‌هایی در شهرهای این کشور شده است.

از گسترش برنامه نگهداری رایگان از کودکان، سرمایه‌گذاری چند میلیارد یورویی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، مقابله با بحران مسکن و طرحی تحقیقاتی در زمینه انرژی هسته‌ای به عنوان محورهای توافق دولت ائتلافی جدید یاد شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زوجی از هتل قرنطینه کووید در هلند فرار کردند اما در نهایت بازداشت شدند

واکنش مقامات بلژیک و هلند به اعتراض علیه محدودیت‌های کرونایی؛ روته: خشونت احمق‌ها بود

تهدید نخست وزیر هلند به مرگ؛ مظنون دستگیر شد