حوزه شنگن با پیوستن کرواسی وسیع‌تر می‌شود

مرز کرواسی و بوسنی هرزگوین
مرز کرواسی و بوسنی هرزگوین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرواسی از مدتها پیش در راستای قرابت بیشتر با روح شنگن امکان سفر بدون ویزای افراد دارای تابعیت یک کشور خارج اتحادیه اروپا که مقیم یکی از کشورهای عضو باشند را فراهم کرده. جهانگردان با ویزای چند بار ورود شنگن «مولتی» هم از دیگر افرادی هستند که همچنان می توانند بدون ویزا از کرواسی دیدن کنند

آگهی

کرواسی شرایط لازم برای پیوستن به منطقه شنگن را بدست آورده است. شورای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور حوزه بالکان اکنون آماده پیوستن به منطقه «مرز آزاد» درون اتحادیه است.

اسلوونی که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد از این تصمیم بعنوان نخستین گام رسمی در توسعه منطقه شنگن یاد کرده است.

۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا در کنار ۴ کشور غیرعضو، اعضای کنونی پیمان شنگن را تشکیل می دهند. قانون کنترل گذرنامه در مرزهای داخلی این منطقه عموما انجام نمی شود و روادید هر یک از این ۲۶ کشور امکان سفر به ۲۵ کشور دیگر را فراهم می کند.

کشورهای علاقمند به پیوستن به حوزه شنگن باید ثابت کنند از توانایی لازم برای کنترل امنیت مرزهای خارجی این حوزه برخوردارند؛ چالشی که از سال ۲۰۱۵ و در پی اوج گیری بحران مهاجرت در اروپا به یک موضوع حساس سیاسی درون مرزهای داخلی کشورها نیز تبدیل شده است.

منتقدان پیوستن کرواسی به منطقه شنگن با استناد به ویدئویی که انتشار آن در تابستان گذشته جنجالی شده بود می گویند زاگرب همچنان از استانداردهای لازم برای تامین امنیت مرزهای خارجی شنگن برخوردار نیست. در این ویدئو پلیس مرزی کرواسی در حال کتک زدن پناهجویان دیده می شود.

پیوستن کرواسی به منطقه شنگن در همین حال می تواند برای رومانی وبلغارستان نیز حساسیت برانگیز باشد. این دو کشور شرق اروپا از سال ۲۰۰۷ به عضویت اتحادیه اروپا در آمده اند اما همچنان جایی در حوزه شنگن ندارند.  علاوه بر بلغارستان و رومانی سه کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا یعنی قبرس، جمهوری ایرلند و کرواسی عضو منطقه شنگن نیستند . نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین چهار کشور دیگر اروپایی عضو شنگن هستند که تاکنون به عضویت اتحادیه اروپا در نیامده اند.

زاگرب از ژانویه ۲۰۱۳ رسما عضو اتحادیه اروپا شده است و علاوه بر پیوستن به منطقه شنگن علاقمند به استفاده از واحد پولی مشترک یورو نیز می باشد.

کرواسی از مدتها پیش در راستای قرابت بیشتر با روح پیمان شنگن امکان سفر بدون ویزای افراد دارای تابعیت یک کشور خارج اتحادیه اروپا که مقیم یکی از کشورهای عضو باشند را فراهم کرده است. جهانگردان با ویزای چند بار ورود شنگن موسوم به ویزای «مولتی» هم از دیگر افرادی هستند که همچنان می توانند بدون نیاز به اخذ روادید جدید از کرواسی دیدن کنند.

این کشور حدودا چهار میلیونی حوزه بالکان با کشورهای صربستان، بوسنی هرزگوین، مونته نگرو و همچنین مجارستان و اسلوونی هم مرز است و قسمت جنوبی آن را دریای آدریاتیک فرا گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا نخستین گام را برای سخت‌تر کردن قوانین کنترل مرزهای شنگن برداشت

کرواسی طرح سکه یک یورویی را پس از ادعای سرقت هنری کنار گذاشت

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد