چراغ سبز کمیسیون اتحادیه اروپا؛ کرواسی به حوزه شنگن می‌پیوندد

 چراغ سبز کمیسیون اتحادیه اروپا؛ کرواسی به حوزه شنگن می‌پیوندد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه ۲۲ اکتبر به طور رسمی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه کرد پیوستن کرواسی به حوزه شنگن را تصویب کنند.

آگهی

کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۲۲ اکتبر به طور رسمی به کشورهای عضو این اتحادیه توصیه کرد پیوستن کرواسی به حوزه شنگن را تصویب کنند.

کرواسی در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا پیوست اما برای عضویت در حوزه شنگن نخست باید این نهاد را متقاعد می‌کرد که قادر است به شکلی کارآمد مرزهای خارجی اتحادیه را مدیریت کند. امری که از زمان بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۵ اهمیتی دوچندان یافته بود.

عضویت در حوزه شنگن خبری خوب برای اقتصاد کرواسی به شمار می‌رود چرا که باعث رونق گردشگری در این کشور خواهد شد. حدود یک پنجم از درآمد کرواسی از صنعت گردشگری به دست می‌آید.

دیمیتریس آوراموپولوس، کمیسر اتحادیه اروپا در امور مهاجرت، در کنفرانسی خبری در استراسبورگ گفت: «کرواسی اقدامات لازم را برای اطمینان از تحقق شرایط انجام داده است.»

هرچند کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد رسمی پیوستن کرواسی به حوزه شنگن را ارائه داده است، با این حال این پیشنهاد باید به تائید تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برسد. هفته گذشته فرانسه علیرغم توصیه کمیسیون اروپا، مانع از برگزاری گفتگوها برای پذیرفتن عضویت مقدونیه شمالی و آلبانی شد.

پنج کشور فرانسه، هلند، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک در ژوئن ۱۹۸۵ توافقنامه‌ای را برای برداشتن محدودیت‌های مرزی در لوکزامبورگ امضاء کردند که پیمان شنگن لقب گرفت. این پیمان یازده سال بعد در مارس ۱۹۹۵ اجرایی شد و اکنون ۲۲ کشور عضو و ۴ کشور غیرعضو را شامل می‌شود. در این محدوده که چهار میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد، ۴۲۲ میلیون اروپایی زندگی می کنند.

با پیوستن به این پیمان، هر کشور ملزم به اجرای تعهداتی در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل مربوط به ویزا، قوانین مرزی و پلیس است اما در عمل کلیه ایستگاه‌های کنترل و گمرکی در داخل این محدوده از اروپا برداشته می‌شود و شهروندان می‌توانند آزادانه از کشوری به کشور دیگر سفر کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری کرواسی به دور دوم کشیده شد

رئیس‌جمهوری کرواسی شعار «درود بر اوکراین» را با سلام هیتلری مقایسه کرد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»