کرواسی طرح سکه یک یورویی را پس از ادعای سرقت هنری کنار گذاشت

طراح یک سکه یک یورویی در کرواسی متهم به سرقت هنری از عکسی از ایین لیچ شد
طراح یک سکه یک یورویی در کرواسی متهم به سرقت هنری از عکسی از ایین لیچ شد Copyright Copyright Croatian National Bank/Iain Leach
Copyright Copyright Croatian National Bank/Iain Leach
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک ملی کرواسی طرح یک سکه پیشنهادی یک یورویی را پس از ادعاهایی مبنی بر سرقت هنری طراح آن تصویر، کنار گذاشت.

آگهی

بانک ملی کرواسی طرح یک سکه پیشنهادی یک یورویی را پس از ادعاهایی مبنی بر سرقت هنری طراح آن تصویر، کنار گذاشت.

این طرح یکی از چهار طرحی بود که برای ضرب سکه یک یورویی در کرواسی انتخاب شده بود. کرواسی تصمیم داشت این سکه یک یورویی را در جشن پیوستن این کشور به منطقه یورو در سال آینده ضرب کند.

در پشت سکه پیشنهادی یک سمور جنگلی طراحی شده بود. واحد پول کنونی کرواسی، «کونا» از نام حیوانی گرفته شده است که از پوست آن در طول تاریخ به عنوان پول استفاده می‌شده است.

استیپان پرانکوویچ یکی از چهار طراح برنده این سکه بود که روز جمعه معرفی شدند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی کرواسی متوجه شدند که طرح پرانکوویچ بسیار شبیه به عکسی است که توسط عکاس اسکاتلندی، ایین لیچ گرفته است است.

لیچ در ایمیلی به یورونیوز نوشت که نخستین بار از مردم کرواسی در مورد این حادثه شنیده است. او در ادامه نوشت: «از اینکه مردم چقدر سریع متوجه شده‌اند که عکس من کپی شده است، شگفت زده شده‌ام.» لیچ گفت: «(در غیر این صورت) من چیزی در مورد آن نمی‌دانستم.»

بانک ملی کرواسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرانکوویچ روز یکشنبه طرح پیشنهادی خود را پس گرفت و از تمام حقوق آن صرف نظر کرد.

این در حالی است که در بیانیه بانک ملی کرواسی به دلیل کنار گذاشته شدن طرح پرانکوویچ اشاره‌ای نشده است. البته بانک ملی کرواسی در بیانیه خود اعلام کرده است که «طراحان شرکت کننده در این امر ملزم به ارائه ضمانت نامه کتبی بودند که تأیید می‌کند کار آنها یک خلاقیت فکری اصیل و بکر است که منحصراً برای این هدف طرح شده است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در هر حال لیچ گفت: «طراح از من برای استفاده از عکسم اجازه نگرفت، بنابراین از دیدن آن به عنوان طرح برنده شگفت زده شدم.»

او گفت: «فکر می‌کنم طراح کار درستی انجام داد که پس از این همه تبلیغات طرح خود را پس گرفت.» لیچ گفت که مطمئن است طراحانی که خبر این اتفاق را می‌شنوند در آینده در مورد کپی کردن اثر هنری شخص دیگری بدون اجازه او بیشتر مراقبت خواهند کرد.

در هر حال بانک ملی کرواسی اعلام کرد که روند مشارکت جدیدی را برای طراحی یک سکه که نقش سمور داشته باشد، آغاز می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوزه شنگن با پیوستن کرواسی وسیع‌تر می‌شود

هجوم پاییزی روس‌ها به کرواسی؛ استقبال از تورهای ۵۰۰ دلاری برای دریافت واکسن‌های اروپایی و آمریکایی

کنشگران اروپایی در اعتراض به اخراج پناهجویان مرز کرواسی با بوسنی را بستند