آمریکا: عدم همکاری ایران منجر به تشکیل جلسه اضطراری شورای حکام تا آخر سال ۲۰۲۱ می‌شود

مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این نهاد به زودی دیگر نمی‌تواند جنبه صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه تهدید کرد که در صورت عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پایان سال شورای حکام چاره‌ای جز تشکیل «جلسه اضطراری» برای رسیدگی به این موضوع نخواهد داشت.

دستور کار چنین جلسه‌ای می‌تواند تصمیم‌گیری برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران باشد. اقدامی که می‌تواند بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که قرار است از روز دوشنبه آینده (۲۹ نوامبر) آغاز شود تاثیر بگذارد.

ایران بر سر چند موضوع مرتبط با برنامه هسته‌ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختلاف دارد. یکی از موضوعات مورد اختلاف به نصب مجدد دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز تسا در کرج بر می‌گردد. این نهاد همچنین خواستار پاسخگویی ایران در زمینه وجود ذرات اورانیوم در یکی از تاسیسات هسته‌ای است که تهران فعالیت آن را اعلام نکرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کشوری که بر سر میز مذاکره می‌نشیند باید بتواند سیاست‌های مستقلی را دنبال کند وگرنه چرا باید پای میز مذاکره باشد؟
علی باقری‌کنی
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو روز پیش در بازگشت از سفرش به تهران گفته بود که مهلت ایران برای صدور مجوز در راستای نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در مرکز تسا رو به پایان است. به گفته وی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی دیگر نمی‌تواند جنبه صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

یکی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز تسا چند ماه پیش در جریان آنچه ایران «خرابکاری اسرائیل» می‌داند آسیب دید. ایران پس از آن هر چهار دوربین نظارتی آژانس در این مرکز را که بخش‌هایی از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم را تهیه می‌کند جمع آوری کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که اطلاعی از اینکه مرکز تسا پنج ماه پس از حادثه روی‌داده در آن همچنان فعال است یا خیر ندارد.

واکنش‌ مقامات ایران با تاکید بر «لزوم لغو تحریم‌ها»

از سوی دیگر علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در آستانه از سرگیری مذاکرات وین در گفتگو با پایگاه اینترنتی ایندپندنت گفت که موفقیت این گفتگوها مشروط به «لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال‌شده در چهارچوب کارزار فشار حداکثری» است.

وی افزود: «اروپایی‌ها باید با اجرای گام‌های عملی برای رفع تحریم‌ها عدم پایبندی خود به برجام را جبران کنند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در مورد حضور کشورهای اروپایی در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: «کشوری که بر سر میز مذاکره می‌نشیند باید بتواند سیاست‌های مستقلی را دنبال کند وگرنه چرا باید پای میز مذاکره باشد؟»

محمدرضا غایبی، سرپرست نمایندگی ایران در وین نیز در نشست شورای حکام گفته بود که تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود «انتظار خویشتنداری بیشتر از ایران منطقی نیست.»

محمد حسین آصفری، نماینده مجلس ایران هم تهدید کرد که «اگر آژانس گزارش نادرستی بدهد، مجلس دولت را ملزم می‌کند که درباره ان پی تی تجدیدنظر کند.»

وی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «به نوعی مجری سیاست‌های آمریکا» خواند و رافائل گروسی را متهم کرد که «با برنامه از پیش طراحی‌شده» به تهران سفر کرده بود. این نماینده مجلس ایران درباره مذاکرات وین نیز گفت: «اگر مذاکرات شکست بخورد مجلس طرح‌هایی با فوریت بالا دارد که باعث می‌شود فعالیت هسته‌ای ایران تشدید شود. حتی با ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم که برای زیردریایی‌ها و صنایع‌مان مورد نیاز است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر مدیر کل آژانس به تهران در بیم و امید؛ ابراز امیدواری گروسی به حصول توافق با ایران

گزارش آژانس درباره افزایش ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران؛ تهران واکنش نشان داد

بیانیه آمریکا و سه عضو اروپایی برجام: تسریع فعالیت‌های هسته‌ای ایران فقط توجیه نظامی دارد