گزارش آژانس درباره افزایش ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران؛ تهران واکنش نشان داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش محرمانه سه ماهه خود اعلام کرد که ایران ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده‌اش را افزایش داده است.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش محرمانه سه ماهه خود اعلام کرد که ایران ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده‌اش را افزایش داده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش خود که امروز چهارشنبه ۱۷نوامبر (۲۶ آبان) منتشر شده، اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده را در تضاد با تعهدات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ارزیابی کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو این نهاد اعلام کرد که ایران دارای ذخایر تخمینی ۱۷.۷ کیلوگرم (۳۹ پوند) اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر است که تقریباً ۸ کیلوگرم از ماه اوت افزایش یافته است.

به گفته متخصصان، چنین اورانیوم بسیار غنی شده‌ای را می‌توان به راحتی برای ساخت سلاح اتمی پالایش کرد.

البته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که در حال حاضر نمی‌تواند ذخایر دقیق اورانیوم غنی شده ایران را به دلیل محدودیت‌هایی که تهران در اوایل سال جاری برای بازرسان سازمان ملل ایجاد کرده است، راستی آزمایی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ماه فوریه تاکنون از دسترسی به ویدئوهای نظارتی سایت‌های هسته‌ای ایران یا نمایشگرهای آنلاین غنی‌سازی و مهرهای الکترونیکی محروم شده است.

پیشتر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تلاش‌های این نهاد بین‌المللی برای نظارت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران با عنوان «پرواز در آسمان ابری غلیط» یاد کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در مورد فعالیت‌های نظارتی‌اش در ایران، اعلام کرد که آقای گروسی نگران این موضوع است که بازرسان سازمان ملل «در معرض بازرسی‌های فیزیکی بیش از حد نامتعارف توسط مقامات امنیتی حاضر در تأسیسات هسته‌ای ایران قرار گیرند.»

از همین رو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از ایران خواست تا با انجام اقدامات فوری برای اصلاح وضعیت موجود، رویه‌های امنیتی در تاسیسات هسته‌ای‌اش را با رویه‌های امنیتی پذیرفته شده بین‌المللی و تعهدات قانونی ایران در رابطه با امتیازات و مصونیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان آن مطابقت دهد.

قرار است رافائل گروسی ۲۲ نوامبر (اول آذر) برای گفت‌وگوهای مستقیم با مقامات ایرانی در مورد دادن اجازه دوباره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به تهران سفر کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود این ادعا را که دوربین‌های این نهاد بین‌المللی در سایت‌های هسته‌ای ایران در حمله خرابکارانه به تأسیسات کرج در ماه ژوئن نقش داشته‌اند، «قاطعانه» رد کرد.

ایران اسرائیل را به دست داشتن در حمله خرابکارانه به به مجتمع تسای کرج در ماه ژوئن متهم کرده است.

ایران: کشورهای عضو آژانس از هرگونه اظهارنظر عجولانه پرهیز کنند

در پی ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در وین هشدار داد که «کشورهای عضو آژانس باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه یا با اهداف سیاسی در این زمینه پرهیز کنند.»

او گفت: «با وجود تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه بین دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوعات فیمابین همچنان ادامه دارد.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم از دیدار و گفت‌وگویش با آقای غائبی درباره «رویدادهای مهم پیش رو شامل سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، نشست شورای حکام آژانس، از سرگیری مذاکرات وین درباره برجام» خبر داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: عدم همکاری ایران منجر به تشکیل جلسه اضطراری شورای حکام تا آخر سال ۲۰۲۱ می‌شود

حمله به کنسولگری ایران در هامبورگ؛ خطیب‌زاده: سفیر آلمان به وزارت خارجه فراخوانده شد

گروسی در شورای حکام: ایران به آژانس درباره ۴ نقطه هسته‌ای توضیح نداده است