اتحادیه خبرنگاران دانمارک خواستار تحریم پوشش خبری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر شد

 دو روزنامه نگار نروژی هالور اکلند در سمت راست تصویر و لقمان قربانی در سمت چپ، به اتهام فیلمبرداری غیرقانونی و بدون مجوز توسط مقامات قطر بازداشت شدند.
دو روزنامه نگار نروژی هالور اکلند در سمت راست تصویر و لقمان قربانی در سمت چپ، به اتهام فیلمبرداری غیرقانونی و بدون مجوز توسط مقامات قطر بازداشت شدند. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قطر چند روز پیش لقمان قربانی و هالور آکلند دو خبرنگار نروژی را که قصد تهیه گزارش از نحوه آماده سازی میزبانی بازی‌های ۲۰۲۲ را داشتند را برای مدت ۳۰ ساعت بازداشت کرد و حافظه دوربین‌های آنها را پاک کرد.

آگهی

اتحادیه خبرنگاران دانمارک به گزارشگران این کشور توصیه کرد تا از سفر به قطر با هدف پوشش جام جهانی فوتبال پرهیز کنند. الن بویه تولستراپ، قائم مقام این اتحادیه روز چهارشنبه در گفتگو با یک مجله سوئدی «ژورنالیستن» گفت: «نگرانم که منتقدان چنین حکومتی ناپدید شوند یا برای مدتی طولانی به زندان بیفتند و آنجا هم رفتار خوبی با آنها نخواهد شد.» به اعتقاد او که اتحادیه‌اش ۱۸ هزار عضو خبرنگار دارد «اعتمادی» به قطر برای عمل به وعده‌هایش و تضمین فعالیت آزادانه گزارشگران در زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی وجود ندارد.

دانمارک اولین تیم اروپایی بود که ۱۲ اکتبر صعود خود به بازی های قطر را قطعی کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ می شود که قطر چند روز پیش لقمان قربانی و هالور آکلند دو خبرنگار نروژی را که قصد تهیه گزارش از نحوه آماده‌سازی میزبانی بازی‌های ۲۰۲۲ را داشتند را برای مدت ۳۰ ساعت بازداشت کرد. این دو برای تهیه گزارش به اردوگاه کارگران مهاجری رفته بودند که کار ساخت و تکمیل ورزشگاه‌ها و امکانات جانبی این میزبانی را انجام می‌دهند. دوحه آنها را به حضور در مکان خصوصی و فیلمبرداری بدون مجوز متهم کرده است. ماموران قطری بخشی از حافظه دوربین این دو گزارشگر تلویزیون دولتی نروژ را پاک و قسمتی از تجهیزات آنها را نیز توقیف کردند. پس از آن بود که نروژ سفیر قطر در اسلو را به دلیل بازداشت این دو خبرنگار بازداشت کرد. فدراسیون فوتبال نروژ هم نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرد و حق پاسخ به این اقدام قطری‌ها را برای خود محفوظ دانست.

نگران‌های عمده‌ای در مورد روند آماده‌سازی قطر برای این بازی‌ها از مدت‌ها پیش مطرح است. گزارش افشاگرانه چند ماه پیش نشریه «گاردین» در مورد کشته شدن دست کم ۶ هزار و ۵۰۰ کارگر شاغل در زمان کار در پروژه‌های مختلف آماده سازی نظیر ساخت ورزشگاه، با بازتاب‌های متعدد بین‌المللی روبرو شد. کارگرانی خارجی عمدتا با تابعیت هندی، پاکستانی، بنگلادشی، سریلانکایی و دیگر کشورهای فقیر جنوب آسیا. اعضای تیم ملی آلمان و نروژ در بازی‌های خود با به تن کردن پیراهن‌هایی منقش به عبارت «حقوق بشر در داخل و خارج زمین»، نسبت به وضعیت حقوق بشر در این امیر نشین خلیج فارس اعتراض کردند. پیش تر هم سازمان عفو بین‌الملل نسبت به پرداختن نشدن دستمزده‌های معوقه کارگران خارجی در قطر ابراز نگرانی کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دوحه با رد این ادعاها می‌گوید در استانداردهای ایمنی ساخت و ساز در این کشور تجدید نظر کرده است. مسئولان قطری برای تجلیل از زحمات کارگرانی که در کار ساخت ورزشگاه ۶۰ هزار نفری البیت سهم داشتند به طور نمادین تصاویری از آنها را در دیواره ورودی ورزشگاه و مجاور سکوهای تماشاچیان در طبقه دوم از این ورزشگاه تاره تاسیس که قرار است ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) سال آینده میزبان دیدار افتتاحیه باشد، قرار داده‌اند. منتقدان حقوق بشری دوحه می‌گویند جای عکس‌های کارگران قربانی در میان این تصاویر خالی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی برای امیرنشین خلیج فارس؛ همکاری یک افسر سابق سیا با قطر برای کسب میزبانی جام جهانی

آرژانتین و هلند هم مسافر قطر شدند؛ حضور چه تیم هایی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطعی شده است؟

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد