رُبات‌ها از مشتریان رستورانی در موصل عراق پذیرایی می‌کنند

ربات پیشخدمت در رستورانی در موصل عراق ‍
ربات پیشخدمت در رستورانی در موصل عراق ‍ Copyright Credit Zaid AL-OBEIDI / AFP
Copyright Credit Zaid AL-OBEIDI / AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رامی چکیب عبدالرحمان صاحب رستوران «روباه سفید» که در ماه ژوئن افتتاح شده می‌گوید شاید این ربات‌ها را در تلویزیون در جاهایی مثل ژاپن یا امارات و اسپانیا دیده باشید ولی من تلاش کردم این ایده را به موصل بیاورم.

آگهی

نخستین رستورانی که توسط ربات‌های پیشخدمت به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد، در عراق افتتاح شد. «خوش آمدید، اوقات خوشی را برای شما در رستوران‌مان آرزومندیم» یا «خرسند خواهیم شد نظرتان را درباره کیفیت خدمات‌مان بدانیم» اینها نمونه‌هایی از جملاتی است که ربات‌های گارسون در رستورانی در عراق بر زبان می‌آورند.

آقای رامی چکیب عبدالرحمان صاحب رستوران «روباه سفید» که در ماه ژوئن افتتاح شده می‌گوید شاید این رباتها را در تلویزیون در جاهایی مثل ژاپن یا امارات و اسپانیا دیده باشید ولی من تلاش کردم این ایده را به موصل بیاورم.

دکوراسیون و تزیینات رستوران «روباه سفید» متفاوت و چشمگیر است؛ از یک فضانورد شناور، نمایی از مناظر زمین یا سیارات دیگر بر روی دیوارگرفته تا صور فلکی درخشان بر روی سقف این رستوران.

اما جذابیت اصلی این رستوران به واسطه وجود دو ربات پیشخدمتی است که برای تحویل غذاها از این طرف رستوران به آن طرف حرکت می‌کنند. به محض نزدیک شدن آنها به میزهای مشتریان، تلفن‌های هوشمند برای گرفتن عکس یادگاری با ربات‌ها بیرون می‌آیند.

صاحب این رستوران که در شمال شهر واقع شده می‌گوید همه چیز در این رستوران دیجیتال است و در ۱۵ میز این رستوران مشتریان از طریق صفحه لمسی می‌توانند با دسترسی به منوی غذاها سفارش دهند. همچنین مجهز به شارژر بی‌سیم برای گوشی‌ها هستند. تیمی از محققان دانشگاه موصل از دانشکده مکاترونیک، برنامه‌دهی و نظارت بر شبکه پیشخدمت‌های این رستوران را هدایت می‌کنند.

آقای عبدالرحمان توضیح می‌دهد که ربات‌ها از خارج وارد شده‌اند. البته این دندانپزشک ترجیح می‌دهد در مورد هزینه یا تامین مالی پروژه خود صحبت نکند. او می‌گوید برخی از مشتریان «روباه سفید» از مناطق همسایه نظیر صلاح الدین یا اربیل هستند.

البته ماشین‌ها به طور کامل جایگزین انسان نشده‌اند. چهار پیشخدمت جوان مشغول چیدن ظروف از سینی ربات‌ها و گذاشتن آن‌ها روی میز هستند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

موصل درفاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ تحت اشغال داعش بود و هنوز آثار جنگ در این کلانشهر دیده می‌شود. اما هنگام شام، مشتریان این رستوران که هر شب جمعیت در آن موج می‌زند، می‌توانند در سفری در فضا از شهر جنگ زده فرار کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ربات‌های پیشخدمت در کافه‌ای در توکیو از مشتریان پذیرایی می‌کنند

لتونی؛ آشپزخانۀ رباتیک برای تهیه غذاهای فوری

ویدئویی از آغاز به کار اولین ربات پیتزاساز جهان در پاریس