تشدید بحران پناهجویان و اختلاف نظر دو رهبر اتحادیه اروپا بر سر تامین بودجه دیوار مرزی لهستان

پناهجویان گرفتار در مرز لهستان و بلاروس
پناهجویان گرفتار در مرز لهستان و بلاروس Copyright Leonid Shcheglov/BelTA
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس کمیسیون اروپا، اورزولا فن درلاین، با رد ادعای همتای خود در شورای اروپا، شارل میشل، اعلام کرد هیچ بودجه ای از سوی اتحادیه اروپا برای ساخت دیوار مرزی به لهستان تعلق نمی گیرد.

آگهی

تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از لیتوانی تا پرتغال، تاکنون سیاست مشترکی را در قبال بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان در پیش گرفته‌اند. 

این کشورها بلاروس و الکساندر لوکاشنکو را به «تروریسم دولتی» متهم می کنند و می گویند دولت مینسک می خواهد از پناهجویان به عنوان ابزار فشار برای کاهش تحریم های اتحادیه اروپا علیه بلاروس بهره ببرد. تمام این کشورها همزمان از سیاست های دولت راستگرای لهستان، متحد خود در اتحادیه اروپا، در قبال بحران پناهجویان تاکنون حمایت کردند.

با این حال به نظر می رسد اختلاف نظرها درباره تامین بودجه مالی ساخت دیوار مرزی از سوی دولت راست گرای ورشو امروز مهم ترین چالش پیش روی این اتحادیه است.

با شدت گرفتن بحران پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس، ورشو تصمیم گرفت تا دست به ساخت یک دیوار مرزی بزند. دیواری که از لحاظ قانونی با هیچ کدام از پیمان و ارزش های اتحادیه اروپا همخوانی ندارد. 

دولت ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، می گوید «ممانعت از ورود پناهجویان جزو منافع تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و به همین دلیل همه کشورها باید درتامین بودجه ساخت این دیوار مرزی سهیم باشند»؛ سخنانی که به جز رهبران ۲۷ کشور، اختلاف نظر رهبر دو نهاد مهم اتحادیه اروپا، یعنی شورا و کمیسیون این اتحادیه را هم برانگیخت.

شارل میشل، رهبر بلژیکی شورای اتحادیه اروپا، یکی از سه نهاد مهم تصمیم گیری در اتحادیه، بنوعی پیام رسان نظرات رهبران ۲۷ کشور عضو نیز است. آقای میشل چهارشنبه گذشته، با تاکید بر اینکه « رئیس شورای اتحادیه اروپا باید نظر همه رهبران بیست و هفت کشور را در نظر بگیرد»، گفت: « ما همچنین، در حال بحث در مورد موضوع تامین مالی زیرساخت های فیزیکی [ساخت دیوار] توسط اتحادیه اروپا هستیم. معتقدیم که همچنین لازم است ظرفیت اتحادیه اروپا برای نشان دادن همبستگی یا عدم همبستگی با کشورهای درگیر بحران پناهجویان مشخص شود.»

در واکنش به این سخنان، اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که می توان او را پرقدرت ترین مقام در این اتحادیه خواند، گفت: « در قوانین تاریخی کمیسیون و پارلمان اتحادیه اروپا بارها تاکید شده است که کمیسیون و پارلمان نباید هیچ تعهدی برای تامین مالی سیم خاردار و دیوارهای مرزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته باشند.» رئیس آلمانی کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرد که «حتی نمی خواهد اظهارنظری در این باره بشنود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان؛ بروکسل به دنبال تحریم‌های جدید علیه مینسک است

اولین دیوار فولادی بلند اروپا در مرز لیتوانی و بلاروس برای ممانعت از ورود پناهجویان

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد