نخست وزیر لبنان از احزاب این کشور خواست یک راه حل برای بحران دیپلماتیک با عربستان بیابند

نجیب میقاتی
نجیب میقاتی Copyright Bilal Hussein/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Bilal Hussein/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان از احزاب این کشور خواست به اختلافات پایان داده و راه حلی دیپلماتیک برای حل بحران با عربستان سعودی پیدا کنند.

آگهی

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان روز پنجشنبه از احزاب سیاسی خواست به اختلافات خود، که دولت لبنان را فلج کرده پایان دهند و همزمان اقدامات لازم برای حل بحران جدی دیپلماتیک با عربستان سعودی را در اولویت قراردهند.

ریاض هفته گذشته سفیر خود در لبنان را فراخواند و خواستار خروج سفیر لبنان در اعتراض به سخنان یکی از وزیران دولت میقاتی در انتقاد از مداخله نظامی پادشاهی عربستان در یمن شد.

میقاتی که برای شرکت در کنفرانس اقلیمی با اسکاتلند رفته بود در بازگشت از گلاسگو به خبرنگاران گفت:‌ «ما مصمم هستیم که موضوع روابط با عربستان سعودی و کشورهای برادر خلیج فارس را بر اساس مبنایی درست حل کنیم.»

وی افزود: «از همه می‌خواهم اقدامات لازم را برای کمک به یافتن راه‌ حل انجام دهند» و بار دیگر از جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی، که عربستان را مسئول بحران و هرج و مرج در یمن خوانده بود، خواست تا «منافع ملی را در اولویت قرار دهد و تصمیم مناسب را اتخاذ کند».

به گفته تحلیلگران منظور نخست وزیر از «تصمیم مناسب» استعفای آقای قرداحی از پستش می باشد. حزب الله لبنان در روزهای گذشته قاطعانه از انتقادات این وزیر دولت حمایت کرده بود.

بحران کنونی با عربستان و سه کشور دیگر حوزه خلیج فارس، کابینه ای را که در ماه سپتامبر تشکیل شده بود را بیش از پیش تضعیف کرده است. به علاوه اینکه اختلافات زیادی در بین احزاب ائتلافی درباره روند تحقیقات قضایی انفجار بندر بیروت که جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفت، وجود دارد.

در راستای روند تحقیقات قضایی انفجار بندر بیروت، نخست وزیر لبنان گفت که «دولت در کار عدالت و قضا دخالتی نخواهد کرد.»

دو هفته پیش، ۱۴ اکتبر، در جریان اعتراضات اعضای حزب الله و متحدانشان علیه قاضی پرونده انفجار بندر بیروت، دست کم ۷ نفر کشته شدند. نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در سخنانش با انتقاد غیرمستقیم از حزب الله و وزیر اطلاعرسانی مورد حمایت این گروه، تاکید کرد که «با زبان تمرد و استکبار نمی توان کشور را اداره کرد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا تمامی شاخه‌های حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

وزیر امور خارجه لبنان: دولت با وجود فشارهای عربستان پابرجا باقی می‌ماند

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است