انتشار دی اکسید کربن به رکورد قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ رسید

دود و بخار از برج‌های نیروگاه حرارتی اورومچی در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ در غرب چین  برمی‌خیزد
دود و بخار از برج‌های نیروگاه حرارتی اورومچی در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ در غرب چین برمی‌خیزد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پژوهش جدید نشان می دهد که چین همچنان بیشترین سهم را در افزایش تولید دی اکسید کربن دارد این در حالی است که اکثر کشورهای دیگر هم به سطح قبل از دوران همه گیری کووید ۱۹ نزدیک شده‌اند.

آگهی

افت محسوس تولید دی اکسید کربن که به لطف قرنطینه‌های کرونایی حادث شده بود دوباره به سطح قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ رسیده است.

نتایج یک تحقیق علمی که پنجشنبه ۴ نوامبر منتشر شده نشان می دهد که سطح جهانی تولید گاز کربنیک به‌ویژه در بخش انرژی و صنعت در حال افزایش است و به سطح ۲ سال پیش خود نزدیک شده است.

دانشمندانی که درتهیه این پژوهش (Global Carbon Project) همکاری کرده‌اند می‌گویند که نقش بحران کرونا در کاهش سرعت تولید گازهای گلخانه‌ای در حد یک ترمز بوده و کارایی‌اش تا حد زیادی از بین رفته است. آنها تخمین می‌زنند که جهان در سال ۲۰۲۱ چیزی در حدود ۳۶.۴ میلیارد تن دی اکسید کربن تولید خواهد کرد. این میزان در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۶.۷ میلیارد تن بوده است.

درسال گذشته میلادی و دراوج قرنطینه‌های ناشی ار ویروس کرونا سطح تولید این گاز تا ۳۴.۸ میلیارد تن پایین آمده بود و بنابراین در سال ۲۰۲۱ یک رشد حدودا پنج درصدی خواهد داشت.

پژوهش جدید نشان می دهد که چین همچنان بیشترین سهم را در افزایش تولید دی اکسید کربن داشته است؛ این در حالی است که اکثر کشورهای دیگر هم به سطح تولید قبل از دوران همه‌گیری نزدیک شده‌اند.

افزایش سهم چین در آلودگی عمدتا ناشی از دود زغال سنگ و گازهای طبیعی بوده است. استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه به دلیل بازگشت سریع به اقتصاد پیش از همه‌گیری کووید اتفاق افتاده است. همچنین قرنطینه در چین نسبت به سایر کشورهای دنیا زودتر پایان یافته و این کشور برای سرپا شدن مجدد اقتصاد، دی اکسید کربن بیشتری تولید کرده است.

هوای پاکیزه در طول سال ۲۰۲۰ در سراسر دنیا از هند گرفته تا ایتالیا سبب شده بود تا بسیاری نسبت به اینکه دنیا راه خود را برای کنترل آلودگی پیدا کرده، امیدوار شوند. اما کرین لوکر یکی از تهیه کنندگان این پژوهش از دانشگاه ایست آنگلیا در بریتانیا نظر متفاوتی دارد. او که برای ارائه گزارشی از این تحقیق به گلاسگو رفته، می گوید: «این همه‌گیری نیست که می‌تواند باعث شود ما صفحه را ورق بزنیم بلکه تصمیاتی هستند که اینجا و طی این دو هفته گرفته می شوند. همه‌گیری بیماری نمی تواند طبیعت اقتصاد ما را تغییر دهد.»

طبق این تحقیق دنیا تنها ۱۱ سال فرصت دارد تا از گرم شدن بیشتر زمین جلوگیری کند. نسبت به اواخر قرن نوزده هوا ۱.۱ درجه سلیسیوس گرم‌تر شده است.

انتشار این گاز در چین در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود هفت درصد افزایش داشته است این در حالی است که هند تنها ۳ درصد افزایش را ثبت کرده است. طبق برآوردهای این پژوهش ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بقیه کشورهای دنیا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کمتر دنیا را آلوده کرده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییرات آب و هوایی؛ قرنطینه روند افزایش گازهای گلخانه‌ای را تغییر نداد

توافق رهبران اتحادیه اروپا بر سر کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای

افشاگری مشاور نخست‌وزیر سابق بریتانیا: جانسون برای مدیریت بحران کرونا به دنبال سشوار و گربه مرده بود