«چشم خدا» از نگاه ناسا

تصویر منتشر شده ازسحابی «چشم خدا» از ناسا
تصویر منتشر شده ازسحابی «چشم خدا» از ناسا Copyright NASA, JPL-Caltech, Kate Su (Steward Obs, U. Arizona) et al.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر گرفته شده است، خلاء عمیقی را نشان می‌دهد که توسط ابری درخشان از غبار و گاز احاطه شده است. پوشش غبار و گاز اطراف یک کوتوله سفید مرکزی که قطری حدود دو سال نوری دارد.

آگهی

ناسا تصویری خیره کننده از یک سحابی غول پیکر به شکل چشم را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است که یکی از درخشان ترین و نزدیک ترین سحابی ها به زمین است. این شکل نجومی به سحابی هلیکس معروف است که در فاصله ۷۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و در صورت فلکی دلو قرار دارد.

این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر گرفته شده است، خلاء عمیقی را نشان می دهد که توسط ابری درخشان از غبار و گاز احاطه شده است. پوشش غبار و گاز اطراف یک کوتوله سفید مرکزی که قطری حدود دو سال نوری دارد. این نمونه‌ای از یک سحابی سیاره‌ نماست که یکی از آخرین مراحل تکامل یک ستاره شبه خورشیدی است. غبار، این چشم کیهانی را قرمز کرده است.

وقتی سوخت ستاره‌ای مانند خورشید تمام می‌شود، منبسط می‌شود و لایه‌های بیرونی آن پف می کنند و سپس هسته ستاره کوچک می شود. به گفته ناسا، این مرحله به عنوان «سحابی سیاره‌ای» شناخته می‌شود. دانشمندان انتظار دارند که خورشید این مرحله را در حدود ۵ میلیارد سال آینده تجربه کند. این نوع سحابی‌ها پس از مرگ ستارگان به وجود می‌آیند.

طبق گفته ناسا همانطور که در این تصویر دیده می‌شود احتمالا هزاران سال پیش مواد سحابی توسط این ستاره به فضای بیرونی پرتاب شده است. گرد و غبار می‌تواند در اثر برخورد با برخی از اجرام، مانند کمربند کویپر منظومه شمسی یا ابر دنباله دار اورت، ایجاد شده باشد. سحابی هلیکس که «سحابی چشم خدا» نیز نامیده می‌شود را می توان به راحتی در یک شب صاف و بدون ماه با دوربین مشاهده کرد.

قرار است ناسا تصاویر خیره کننده دیگری از این سحابی در ماه نوامبر منتشر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویر خیره‌کنندهٔ تلسکوپ هابل از دو سحابی سیّاره‌نما

هدیه هابل به زمین در جشن تولد ۳۰ سالگی؛ تصویر ناب دو سحابی سرخ و آبی

ناسا؛ ثبت و انتشار تصاویری از لحظۀ بلعیده شدن یک ستاره توسط یک سیاهچاله