انتخابات پارلمانی ژاپن؛ ائتلاف حاکم با وجود کاهش کرسی‌هایش اکثریت را حفظ کرد

انتخابات پارلمانی ژاپن
انتخابات پارلمانی ژاپن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به تخمین‌های اولیه به نظر می‌رسد که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به هدف اصلی خود که حفظ اکثریت کرسی‌ها در پارلمان بود دست یافته است اما کاهش تعداد کرسی‌های ائتلاف حاکم می‌تواند به منزله هشداری برای لیبرال دموکرات‌ها ارزیابی شود.

آگهی

تخمین اولیه رسانه‌های ژاپن از نتایج انتخابات پارلمانی این کشور نشان می‌دهد که ائتلاف حاکم با وجود از دست دادن تعداد زیادی از کرسی‌هایش موفق به حفظ اکثریت در پارلمان شده است.

ائتلاف احزاب لیبرال دموکرات و کومیتو در پارلمان پیشین ژاپن ۳۰۵ کرسی از ۴۶۵ کرسی را در اختیار داشت. این در حالی است که شبکه «ان اچ کی» تعداد کرسی‌های ائتلاف حاکم در پارلمان آینده را بین ۲۳۹ تا ۲۸۸ کرسی تخمین می‌زند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به هدف اصلی خود که حفظ اکثریت کرسی‌ها در پارلمان بود دست یافته است اما کاهش تعداد کرسی‌های ائتلاف حاکم می‌تواند به منزله هشداری برای لیبرال دموکرات‌ها ارزیابی شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در صورت تائید تخمین اولیه رسانه‌های ژاپن از نتایج انتخابات پارلمانی، حزب لیبرال دموکرات ضعیف‌ترین نتیجه را از زمان شکست سنگین خود در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۹ به دست آورده است. این حزب از سال ۲۰۱۲ تاکنون به تنهایی کنترل دستکم ۶۰ درصد از کرسی‌های پارلمان را در دست داشت.

فومیو کیشیدا، ۶۴ ساله چند هفته پیش به دنبال کناره‌گیری یوشیهیده سوگا از رهبری حزب لیبرال دموکرات جانشین او در مقام رهبری حزب و سپس نخست‌وزیری شد. محبوبیت یوشیهیده سوگا به دلیل افزایش انتقادها به نحوه مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا و پافشاری او بر برگزاری بازی‌های المپیک توکیو به شدت کاهش یافته بود.

پنج حزب مخالف دولت در جریان انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در بسیاری از حوزه‌های انتخابی با یکدیگر اتحاد بسته بودند. 

مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» و مسائل اقتصادی از جمله احیای اقتصاد ژاپن در دوران پساکرونا از محورهای اصلی کارزار انتخابات پارلمانی در این کشور بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن با تغییر عمده در سیاست‌های مهاجرتی به شمار بیشتری از کارگران ماهر اقامت دائم می‌دهد

دولت ژاپن به هر کودک رقمی معادل ۷۶۰ یورو وجه نقد و بُن خرید اختصاص می‌دهد

تکیه سیاستمدار میانه‌رو بر کرسی رهبری حزب لیبرال دموکرات؛ نخست وزیر آینده ژاپن کیست؟