آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت‌رسانی پس از حمله سایبری؛ وزیر نفت برای سه روز دیگر وعده داد

وعده وزیر نفت ایران برای اتصال همه جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند تا سه روز دیگر
وعده وزیر نفت ایران برای اتصال همه جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند تا سه روز دیگر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز جمعه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) وعده داد که تا دو یا سه روز آینده همه جایگاه‌های سوخت‌رسانی این کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شوند.

آگهی

جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز جمعه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) وعده داد که تا دو یا سه روز آینده همه جایگاه‌های سوخت‌رسانی این کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شوند.

او در حالی این وعده را داد که پیش از این مقام های مسئول در وزارت نفت ایران گفته بودند که مشکل جایگاه‌های سوخت‌رسانی در کشور یک روزه حل می‌شود.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه ۲۶ اکتبر از اختلال و وقفه سوخت‌رسانی در تمام پمپ بنزین‌های این کشور خبر داده بودند، رویدادی که سپس برخی مسئولان ایرانی اعلام کردند که به دلیل «حمله سایبری توسط یک کشور خارجی» بوده است.

در هر حال وزیر نفت ایران با تأکید بر اینکه اتصال همه جایگاه‌های سوخت‌رسانی به سامانه هوشمند سوخت زمان بر است، از به کارگیری ۵۴ هزار نفر برای نصب نرم‌افزارها و راه‌اندازی دوباره این جایگاه‌ها خبر داد.

پیشتر وزیر نفت ایران گفته بود که هدف حمله سایبری روز سه شنبه، سامانه کارت هوشمند سوخت بوده است.

برخی از کارشناسان امنیت سایبری بر این نظرند که دلیل توقف عرضه سوخت در ایران پس از حمله سایبری، قطع شدن سامانه هوشمند سوخت از مرکز بوده است.

در هر حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز جمعه ۲۹ اکتبر (۷ آبان) اعلام کرد که از مجموع حدود ۳ هزار و ۸۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی در سراسر این کشور، هزار و ۴۵۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت وصل شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

به این ترتیب بر اساس گفته فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تمام شهروندان ایرانی می‌توانند بنزین سهمیه‌ای با کارت سوخت را از این جایگاه‌ها دریافت کنند. البته ۲ هزار و ۳۵۰ جایگاه سوخت‌رسانی نیز همچنان به صورت آفلاین بنزین با نرخ آزاد به خودروها عرضه خواهند کرد.

وزیر نفت ایران هم از فعالیت دوباره «بیش از ۹۶ تا ۹۷ درصد» جایگاه‌های سوخت در سراسر این کشور تاکنون خبر داد.

مسئولان ایرانی تاکنون توضیح دقیق و شفافی درباره علت حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی ایران نداده‌اند.

اما موضوعی که هم‌زمان با حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی ایران برجسته شده، دومین سالگرد سرکوب اعتراض ها به افزایش بهای بنزین در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) است؛ رویدادی که در جریان آن تعدادی از معترضان کشته شدند. به گزارش سازمان عفو بین المللی دست‌کم ۳۰۴ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند. خبرگزاری رویترز این تعداد را هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز؛ احتمال حمله سایبری قوت گرفت

حمله سایبری ایالات متحده به سامانه موشکی و یک شبکه جاسوسی ایران

حمله سایبری چیست؟