تانکرهای سوخت ایران در میان استقبال هواداران حزب‌الله از سوریه وارد لبنان شدند

استقبال هواداران حزب‌الله از ورود سوخت ایران از سوریه به لبنان
استقبال هواداران حزب‌الله از ورود سوخت ایران از سوریه به لبنان Copyright AP Photo
نگارش از Amirbehnam MASOUMI با استفاده از  AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ورود نفت ایرانی با اسکورت حزب‌الله و در میان شادی هواداران آن، یک «پیروزی جدی» برای جریان تحت رهبری حسن نصرالله به شمار می‌رود.

آگهی

نخستین کاروان‌ تانکرهای حامل نفت ایران روز پنجشنبه با اسکورت اعضای حزب‌الله و در میان استفبال هواداران این گروه از سوریه وارد لبنان شد.

لبنان در ماه‌های گذشته به‌شدت با کمبود سوخت روبه‌رو بود و نهادهای مختلف داخلی و بین‌المللی نسبت به بروز فاجعه در این کشور هشدار می‌دادند. تقریبا تمام نیروگاه‌های لبنان گازوئیلی هستند و قحطی سوخت، باعث قطع گسترده برق شهری و همچنین ژنراتورهای شخصی و بیمارستانی شده بود. در هفته‌های گذشته برخی از شهروند-خبرنگاران با انتشار پیام‌هایی از قطع ارتباط قریب‌الوقوع خود با جهان خارج به‌علت بی‌برقی خبر داده بودند.

یک نفت‌کش ایرانی حامل سوخت هفته پیش در بندر بانیاس سوریه لنگر انداخت. گفته می‌شود احتمال مجازات اقتصادی لبنان در صورت پهلو گرفتن این نفت‌کش در یکی از بنادر این کشور، دلیل انتقال غیرمستقیم نفت ایران به لبنان بوده است.

خرید نفت ایران همچنان تحت تحریم‌های ایالات متحده در جریان کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ قرار دارد.

ورود نفت ایرانی با اسکورت حزب‌الله و در میان شادی هواداران آن در منطقه العین بعلبک، یک «پیروزی جدی» برای جریان تحت رهبری حسن نصرالله به شمار می‌رود.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیشتر دو مرتبه هشدار داده بود که محموله نفتی ایران به سوی این کشور، در حمایت این گروه قرار دارد.

حزب‌الله لبنان به همراه دولت بشار اسد در سوریه، بزرگ‌ترین متحدان ایران در این منطقه به‌شمار می‌روند. حزب‌الله به همراه ایران در ۱۰ سال جنگ داخلی سوریه همچنان همپیمان اصلی دولت این کشور به شمار می‌رود.

بحران اقتصادی لبنان نتیجه بیش از یک دهه مدیریت بد و فساد گسترده طبقه حاکم و همچنین خودسری و قدرت فراقانونی گروه‌های قومی-مذهبی نظیر حزب‌الله به شمار می‌رود.

در حالی‌که کابینه جدید لبنان هفته گذشته و پس از بیش از یک سال «بی‌دولتی» تشکیل شد، حزب‌الله و حزب ملی آزاد، به رهبری میشل عون با انتقال سوخت ایران به این کشور، دست‌کم محبوبیت خود را در میان پایگاه اجتماعی خود دوچندان کرده اند.

به‌نظر می‌رسد ورود ارتش سوریه به درعا در هفته گذشته با بحران انرژی لبنان و تلاش سوریه برای انتقال نفت و گاز به این کشور بی‌ارتباط نبوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا و میقاتی: ایران لبنان را بی‌ثبات و حزب‌الله نقض حاکمیت می‌کند

وزیر خارجه ایران در لبنان با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله دیدار کرد

نخست‌وزیر لبنان در گفتگو با یورونیوز: توافق تهران و ریاض برای ما پیامد مثبت خواهد داشت