پیش‌بینی تازه بانک مرکزی ترکیه از تورم ۳ سال آینده؛ نرخ برابری لیر دوباره کاهش یافت

لیر ترکیه
لیر ترکیه Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر یورو روز پنجشنبه و پس از انتشار پیش‌بینی تازه بانک مرکزی ترکیه در مورد نرخ تورم به پایین‌ترین حد از روز یکشنبه رسید.

آگهی

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر یورو روز پنجشنبه و پس از انتشار پیش‌بینی تازه بانک مرکزی ترکیه در مورد نرخ تورم به پایین‌ترین حد از روز یکشنبه رسید.

هر لیر ترکیه روز پنجشنبه در مقابل ۰.۰۹۰ یورو معامله شد. این نرخ پس از ثبت رکورد تاریخی ۰.۰۸۸ در جریان معاملات روز یکشنبه، طی مبادلات روز چهارشنبه تا ۰.۰۹۱ افرایش یافته بود. بدین ترتیب هر یورو روز پنجشنبه در برابر ۱۱.۱۶ لیر معامله شد که ۱.۱۷ درصد بالاتر از روز چهارشنبه بود. البته این نرخ در پایان مبادلات روز یکشنبه به قله ۱۱.۳۲ رسیده بود. 

هر دلار آمریکا نیز روز پنجشنبه در ازای دریافت ۹.۶۲ لیر ترکیه داد و ستد شد که بالاتر از نرخ ۹.۵۱ روز چهارشنبه و پایین‌تر از اوج تاریخی ۹.۷۲ بود که روز یکشنبه ثبت شده بود. 

این در حالی است که در خرید و فروش‌های ۷ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی هر ۱.۶۷ لیر ترکیه با یک یورو معامله شد و در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۸ نیز هر دلار آمریکا در ازای ۱.۱۴ لیر ترکیه مبادله شد که رکوردهایی تاریخی برای نرخ برابری بالای پول ملی ترکیه محسوب می‌شود.

روند نزولی نرخ برابری لیر پس از آن بار دیگر در بازار جهانی ارز حاکم شد که شهاب کاواجی‌اوغلو، رئیس کل بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه از اصلاح پیش‌بینی این بانک در مورد نرخ تورم طی سه سال آینده خبر داد.

بر همین اساس آقای کاواجی‌اوغلو اعلام کرد که نرخ تورم سالانه تا پایان سال جاری میلادی به ۱۸.۴ درصد می‌رسد که بالاتر از برآورد ۱۴.۱ درصدی پیشین بانک مرکزی ترکیه است.  

او تصریح کرد که افزایش اخیر تورم از یک سو، ناشی از عوامل طرف عرضه مانند افزایش قیمت مواد غذایی و هزینه واردات به ویژه تحت تاثیر افزایش قیمت انرژی در سطح جهان بوده و از سوی دیگر به دلیل افزایش هزینه ارائه خدمات و افزایش تقاضا در دوران پساقرنطینه و بازگشایی اقتصاد رخ داده است. 

رئیس کل بانک مرکزی ترکیه همچنین پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در اقتصاد ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۲ نیز به ۱۱.۸ درصد برسد که بالاتر از برآورد پیشین ۷.۸ درصدی خواهد بود. آقای کاواجی‌اوغلو ابراز امیدواری کرد که نرخ تورم ترکیه در سال ۲۰۲۳ تک رقمی شود و تا پایان این سال به ۷.۸ درصد کاهش یابد.

او نرخ تورم هدفگذاری شده بانک مرکزی ترکیه در میان مدت را ۵ درصد اعلام کرد.  

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ترکیه، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه سپتامبر به ۱۹.۵۸ درصد رسیده است که بالاترین سطح از مارس سال ۲۰۱۹ تا کنون محسوب می‌شود. این در حالی است که دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه وعده داده بود که نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۶.۲ برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش تورم و بسیج مخالفان؛ سقوط لیر ترکیه اردوغان را به ورطه حذف سیاسی می‌برد؟

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟