محبوب‌ترین لباس‌های جشن هالووین ۲۰۲۱ در اروپا و آمریکا چیست؟

سریال اسکوئید گیم
سریال اسکوئید گیم Copyright Netflix & AP/Photo: ClixTV
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نگران این هستید که لباسی مشابه برخی دیگر از میهمان‌های جشن هالووین ۲۰۲۱ به تن داشته باشید و لباس مبدل شما در جشن ۳۱ اکتبر (۹ آبان) چندان جذاب و خیره‌کننده یا حتی بامزه و مفرح به چشم نیاید؟

آگهی

نگران این هستید که لباسی مشابه برخی دیگر از میهمان‌های جشن هالووین ۲۰۲۱ به تن داشته باشید و لباس مبدل شما در جشن ۳۱ اکتبر(۹ آبان) چندان جذاب و خیره‌کننده یا حتی بامزه و مفرح به چشم نیاید؟ شاید آشنایی با پرمتقاضی و پرطرفدارترین لباس‌های هالووین امسال به شما برای انتخاب لباس ویژه‌ای که یکشنبه شب باید بپوشید کمک کند.

ریشه هالووین به جشن باستانی سِلت‌ها بازمی‌گردد. سِلت‌ها که حدود دو هزار سال پیش، بیشتر در مناطقی که اکنون ایرلند، بریتانیا و شمال فرانسه است، ساکن بودند و سال نوی خود را در اول نوامبر جشن می‌گرفتند. پایان ماه اکتبر برای آنها مرز بین تابستان و برداشت محصول و آغاز دوره سرما بود و بر این باور بودند که در شب قبل از شروع سال جدید، یعنی ۳۱ اکتبر مرز بین دنیای زنده‌ها و مردگان محو می‌شود و ارواح به زمین بازمی‌گردند.

سلت‌ها بر این باور بودند که حضور ارواح ماورایی بر روی زمین، پیش‌بینی آینده را در شب ۳۱ اکتبر آسان می‌کند و همین پیشگویی‌های بزرگان مذهبی و قومی دلخوشی زیادی برای تحمل زمستان طولانی فراهم می‌کرد.

برای بزرگداشت این شب، آنها آتش مقدس عظیمی به پا می‌کردند و بخشی از محصول خود را با سوزندان تقدیم خدایان خود می‌کردند و حیواناتی را نیز قربانی می‌کردند. در طول این جشن، سلت‌ها لباس‌هایی می‌پوشیدند که معمولا با استفاده از سر و پوست حیوانات تهیه می‌شد؛ چرا که بر این باور بودند که این لباس‌ها موجب دوری ارواح از آنها می‌شود.

البته در قرن هشتم میلادی، پاپ گریگوری سوم، یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم، روز نخست نوامبر را به عنوان زمان ادای احترام به تمام مقدسان درگذشته تعیین کرد.

اما این سنت در آمریکا دچار تغییر شکل امروزی شد؛ به طوری که طراحی فانوس‌هایی بر پایه کدوحلوایی باب و به هوا فرستادن بالون‌های آتشین رایج شده و شب ۳۱ اکتبر به برگزاری جشن‌های خانوادگی و دوستانه اختصاص یافت که در آن لباس‌های مبدلی پوشیده می‌شود و با صرف غذاهای متنوع و تعریف داستان‌های ترسناک و فال‌بینی ادامه می‌یابد.

با فراگیر شدن برگزاری جشن هالووین در اروپا و آسیا، طراحی لباس‌های ویژه هالووین نیز به یکی از سوژه‌های مورد علاقه صنعت مد جهان بدل شد و همزمان برای شرکت کنندگان در این مراسم نیز به تن کردن لباس خاص‌تر نسبت به سایر میهمان‌ها اهمیت یافت.

بررسی فعالان صنعت مد اروپا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ سه طرح لباس که جملگی برگرفته از لباس‌های طراحی شده برای صنت سینما هستند، بیش از هر لباس دیگری مورد توجه علاقمندان به شرکت در جشن هالووین قرار گرفته است:

۱-اسکوئید گیم

سریال پربیننده کره‌ای بر روایت زندگی و رفتار افراد بدهکاری متمرکز است که وسوسه می‌شوند با شرکت در یک بازی مرگبار که مخفیفانه توسط گروهی از ثروتمندان اداره می‌شود شانس خود را برای برنده شدن جایزه ۳۳ میلیون یورویی امتحان کنند؛ بازی‌هایی که بر اساس بازی‌های سنتی دوران کودکی طراحی شده‌اند و اسکوئید گیم نیز نام یکی از همین بازی‌های سنتی کره‌ای است که در ایران به بازی مرکب ترجمه شده است. لباس‌های طراحی شده برای دو دسته از شخصیت‌‌های این سریال بیش از سایر لباس‌ها از سوی شرکت کنندگان در جشن هالووین سفارش داده شده است.

۲-سرقت پول

«سرقت پول»(خانه کاغذی) سریالی اسپانیایی است که در ژانر درام جنایی سرقت است که در طول مردی با نام مستعار پروفسور گروهی حرفه‌ای را برای انجام سرقت از نهادهایی همچون ضرابخانه سلطنتی و بانک مرکزی اسپانیا هدایت می‌کند. این سریال در درواقع اعتراضی سمبلیک نسبت به آن چه که «دزدی از جیب مردم» با استفاده از سیاست‌های پولی تورم‌زای چاپ پول است که از سوی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی دنبال می‌شود. پوشش قرمز و ماسک گروه سارقان این سریال نیز که فصل تازه آن اخیرا از سوی شبکه نتفلکیس پخش شده، در رده دوم قرار گرفته است.

Leo Correa/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
لباس‌های الهام گرفته شده از سریال دزد پول(خانه کاغذی)Leo Correa/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

۳-دکتر طاعون

فیلم «سَرگُرد گروم؛ دکتر طاعون» محصول سال ۲۰۲۱ سینمای روسیه است که تعقیب قاتلی مرموز را از سوی افسر اداره پلیس سن‌پترزبورگ روایت می‌کند؛ قاتلی که نقاب یک پزشک طاعون را بر چهره دارد و در شهری ساکن است که بیماری «طاعون قانون‌گریزی» در آن شیوع پیدا کرده است. نقاب طراحی شده برای این سریال نیز در رتبه سوم پرطرفدارهای اروپا قرار گرفته است.

Jon Gambrell/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
پوشش برگرفته شده از فیلم دکتر طاعونJon Gambrell/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

همچنین بررسی میزان جستجوی صورت گرفته در آمریکا با استفاده از موتور جستجوی گوگل نشان می‌دهد که لباس‌های مبدل جادوگر، خرگوش و دایناسور بیش از مرد عنکبوتی و کابوی مورد علاقه شرکت کنندگان در جشن هالووین سال ۲۰۲۱ در این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سریال کره‌ای «بازی مرکب»؛ تقلید خشونت‌بار کودکان والدین را نگران می‌کند

تصاویری از جشن هالووین نیکاراگوئه‌‌ای‌ها با ماسک‌های ترسناک

رژه زامبی‌ها در جشن هالووین برزیل