سریال کره‌ای «بازی مرکب»؛ تقلید خشونت‌بار کودکان والدین را نگران می‌کند

سریال بازی مرکب
سریال بازی مرکب Copyright Youngkyu Park/Netflix
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر در بازی مرکب بازنده شوید، خواهید مُرد.

آگهی

سریال کره‌ای «بازی مرکب» هر چند طی روزهای اخیر موفقیت گسترده‌ای را در جلب مخاطب کسب کرده است، با این حال همزمان نگرانی‌های زیادی را در میان والدین و مسئولان مدارس برانگیخته است.

طرح اصلی این سریال سرشار از رنگ و موسیقی و تحرک، این است که می‌توانید با انجام یک بازی کودکانه برنده ۳۳ میلیون یورو شوید. همه آن چیزی که برای تشویق مخاطب به تماشای آن کافی است، اما این همه داستان نیست. زیرا اگر در بازی مرکب بازنده شوید، خواهید مُرد.

در واقع صحنه‌های خشونت‌آمیز در این مجموعه به قدری زیاد است که کشورهای متعددی تماشای آن را برای سنین زیر ۱۵،۱۶ و حتی ۱۸ سال ممنوع کرده‌اند. زنگ خطر زمانی برای والدین و اولیای مدارس بلژیک به صدا درآمد که مشاهده کردند کودکان سعی در تقلید صحنه‌های سریال در حیاط مدرسه دارند.

یوری، کودک ۶ ساله بلژیکی، درباره تاثیر صحنه‌های این بازی در میان همکلاسی‌هایش می‌گوید: «من اول فکر کردم بچه‌ها دارند بازی می‌کنند اما بعد دیدم که دارند با یک چیزی همدیگر را کتک می‌زنند. شرکت نکردم چون نمی‌خواهم به خودم آسیب برسد.»

سابرینا کاکی، مدیر یک مدرسه در مرکز شهر ارکولین در بلژیک، می‌گوید بعد از آنکه چند تن از دانش‌آموزانش به خاطر بازی مرکب دچار ترس و وحشت شده بودند به تمامی دانش‌آموزان در این باره هشدار داده است.

او گفت: «ما باید تا حد ممکن از کودکان محافظت کنیم اما قبل از هر چیز می‌خواستم برای آن‌ها توضیح دهم که چه اتفاقی افتاده است و تصمیم داشتم بدانند که ما در این موارد نظارتی کاملا هشیار هستیم و این موضوع را بی‌اهمیت نمی‌دانیم.»

پست فیسبوکی او که خطاب به والدین و اولیای دانش‌آموزان نوشته شده است در فیسبوک تا کنون ۳۹ هزار بار به اشتراک گذاشته شده است.

در این پست فیسبوکی آمده است: «والدین عزیز، مطمئناً نام سریال «بازی مرکب» را شنیده‌اید. در این مجموعه، شخصیت‌ها به انجام یک بازی کودکانه تشویق می‌شوند. با این تفاوت که در صورت باخت و حذف در واقع اعدام می‌شوند!‌ این سریال به دلیل صحنه‌های خشونت‌آمیز به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است. ما کاملا هوشیار هستیم تا این بازی ناسالم و خطرناک متوقف شود. ما روی حمایت و همکاری شما حساب می‌کنیم تا فرزندان شما را از عواقبی که این امر می‌تواند داشته باشد آگاه کنیم. کودکانی که به این بازی ادامه دهند (با آسیب زدن به کودکان دیگر) بدیهی است که جریمه خواهند شد.»

کارشناسان می‌گویند خشونت پدیده جدیدی در بازی‌ها نیست، با این حال در زمانه ما نفرت و چالش‌های خطرناک در شبکه های اجتماعی رواج فراوانی یافته و هوشیاری بیشتری را می‌طلبد.

برونو هامبیک، روانپزشک کودک و محقق در دانشگاه مون بلژیک، می‌گوید: «موارد مشابهی از بازی‌های خشونت‌آمیز را پیش از این نیز مشاهده کرده‌ایم. ما باید حیاط بازی کودکان را به عنوان فضایی در نظر بگیریم که الزاما باید توسط بزرگسالان تحت نظارت قرار گیرند و کنترل شوند.»

سریال ۹ قسمتی بازی مرکب داستان ۴۵۶ بدهکار مالی است که وسوسه می‌شوند با شرکت در یک بازی مرگبار، که مخفیانه توسط گروهی از ثروتمندان اداره می‌شود، شانس خود را برای برنده شدن جایزه ۳۳ میلیون یورویی امتحان کنند. این بازی که در اصل «اسکوئید گیم» نام دارد از یک بازی سنتی کودکانه در کره جنوبی الهام گرفته شده است.

شبکه اینترنتی نتفلیکس (NETFLIX) پیشتر در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این سریال به موفق‌ترین سریال تاریخ این شبکه در نمایش اولیه بدل شده است.

مطابق اعلام نتفلیکس این سریال که پخش‌ آن از ۱۷ سپتامبر گذشته آغاز شده، در ۲۸ روز نخست نمایش بیش از ۱۱۱ میلیون کاربر نتفلیکس را به خود جذب کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتفلیکس گزیده جدید برنامه «بازی ماهی مرکب»‌ را منتشر کرد؛ همراه با جایزه ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار دلاری

محبوب‌ترین لباس‌های جشن هالووین ۲۰۲۱ در اروپا و آمریکا چیست؟

طوفان «کیران» غرب اروپا را درنوردید و دست‌کم ۱۰ قربانی گرفت