دو هفته از دادگاه محاکمه حمید نوری بجای سوئد در آلبانی برگزار می‌شود

مجاهدین در مقابل دادگاه حمید نوری
مجاهدین در مقابل دادگاه حمید نوری Copyright Stefan Jerrevang/AP
Copyright Stefan Jerrevang/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از آغاز سی و سومین جلسه از دادگاه محاکمه حمید نوری، قاضی سوئدی اعلام کرد دو هفته از این دادگاه برای استماع شهادت بسیاری از جان به‌دربردگان اعدام های سال ۶۷ در آلبانی برگزار خواهد شد.

آگهی

سی‌وسومین جلسه دادگاه حمید نوری روز سه‌ شنبه ۴ آبان در سالن ۳۷ دادگاه استکهلم از ساعت ۹ صبح به وقت اروپای مرکزی آغاز شد. در این جلسه رضا فلاحی، عضو سازمان مجاهدین خلق و زندانی سیاسی دهه ۶۰ که از اعدام های سال ۶۷ خورشیدی جان به در برده است به سوالات قضات پرونده پاسخ داد.

در آغاز این جلسه محاکمه حمید نوری، قاضی دادگاه اعلام کرد برای شنیدن شهادت شماری از شاکیان پرونده، دو هفته از دادگاه بزودی در آلبانی برگزار می شود.

بخش گسترده‌ای از شاکیان پرونده حمید نوری، نزدیکان و یا جان بدربرده گان اعدام های سال ۶۷، را اعضای کنونی و پیشین سازمان مجاهدین خلق تشکیل می دهند و بدلیل اینکه مقر سازمان مجاهدین خلق در آلبانی قرار دارد دادگاه به مدت دو هفته، در کشور آلبانی تشکیل جلسه خواهد داد.

قاضی دادگاه دلیل این تصمیم را ضرورت «استماع شاهدان مستقر در آلبانی» خواند. پیش از این دادستان های پرونده و قاضی برای استماع شاهدان به آلبانی سفر کرده و با آنها گفت‌وگو کرده اند.

بیش از دو هزار نفر از اعضای فعلی سازمان مجاهدین خلق در کمپ اشرف ۳ در آلبانی مستقر هستند.

پیش از این چندین نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق از طریق ویدئو در جلسه دادگاهی حمید نوری حاضر شده و شهادت دادند. این دادگاه از ماه اوت گذشته آغاز شد و دست کم به گفته قاضی نزدیک به ۳۰۰ روز ادامه خواهد داشت.

با توجه به اینکه در هفته های اخیر به تعداد افرادی که قصد شهادت دارند اضافه شده است احتمال دارد دادگاه نیز طولانی تر از مدت تعیین شده باشد.

اهمیت این دادگاه از آن جهت است که برای نخستین بار یکی از متهمان به کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ در دادگاهی رسمی محاکمه می شود.

در این دادگاه بارها نام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که در زمان اعدام های سال ۶۷، معاون دادستان و یکی از اعضای موسوم به هیات مرگ آمده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

ترامپ بر سر پرونده حق‌السکوت به ستاره پورن: اگر قاضی به زندان بیندازدم افتخار بزرگی برایم خواهم بود