استعفای نماینده ویژه آمریکا در افغانستان؛ بلینکن از خدمات زلمی خلیل‌زاد به آمریکا قدردانی کرد

زلمی‌ خلیل‌زاد
زلمی‌ خلیل‌زاد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان که نقش ویژه‌ای در مذاکرات صلح میان دولت آمریکا و طالبان داشت، صبح امروز از مقامش استعفا داد.

آگهی

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان صبح روز سه‌شنبه، ۱۹ اکتبر، استعفا داد. آقای خلیل‌‌زاد از زمان دولت ترامپ و از سال ۲۰۱۸ عهده‌دار این سمت بود.

تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با تایید خبر استعفای آقای خلیل‌زاد از چندین دهه خدمت او به مردم آمریکا قدردانی کرد. بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا قرار است توماس وست، معاون پیشین آقای خلیل‌زاد، عهده‌دار این سمت باشد.

زلمی خلیل‌زاد نقشی مهم و کلیدی در جریان مذاکرات صلح و انعقاد پیمانی میان دولت آمریکا و گروه طالبان در دوحه ایفا کرد.

از اصلی‌‌ترین بندهای این پیمان، تعهد آمریکا بر خروج تمامی نیروهای نظامی‌اش تا پایان ماه اوت ۲۰۲۱ میلادی بود. طالبان اما در ۱۵ آگوست، پس از تصرف مناطق زیادی از افغانستان، کابل، پایتخت، را نیز تصرف کرد.

زلمی خلیل‌زاد روز ۲۱ ماه مه ۲۰۲۱ و تنها به فاصله دو ماه مانده به سقوط افغانستان توسط طالبان به کنگره آمریکا رفت و خطاب به نمایندگان آمریکا گفت که پیش‌بینی ها در مورد پیشروی سریع نیروهای طالبان و سقوط کابل توسط آنها بعد از خروج ائتلاف بین المللی از افغانستان بدبینانه است.

آقای خلیل‌زاد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفته بود: «من شخصا فکر می کنم که این سخنان که ارتش ملی افغانستان تجزیه می شود و کنترل امور فورا به دست طالب ها می‌افتد نادرست است».

شبکه طلوع نیوز افغانستان که نسخه‌ای از استعفانامه آقای خلیل‌زاد را دریافت کرده، به نقل از آقای خلیل‌زاد نوشته که «افغان‌ها می‌توانستند با استفاده از فرصت پیش آمده مذاکرات صلح به جنگ چهل ساله افغانستان نقطه پایان بگذارند.»

خلیل‌زاد در استعفانامه‌اش گفته است: «با وجود تلاش‌های ما و دیپلماسی گسترده‌ از سوی من، تیم ما و همچنان اصرار فراوان از سوی جامعه جهانی، افغان‌ها نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و به جنگ چهل‌ساله با یک روحیه سازنده و سازش عادلانه نقطه پایان بگذارند.»

او همچنین گفته که «امروز نیروهای ما خارج شده‌اند، جنگ امریکا بالاخره پایان یافت، و هزینه گزافی که در این جنگ مصرف می‌شد را می‌توان در بخش‌های حیاتی دیگر هزینه کرد».

توماس وست که اینک جانشین آقای خلیل‌زاد شده است از زمان روی کار آمدن تیم آقای بایدن به عنوان معاون و همراه آقای خلیل‌زاد در مذاکرات حضور داشت. 

در نخستین مذاکرات مستقیم و رو در روی مقامات آمریکایی و طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که اوایل ماه جاری میلادی برگزار شد، آقای خلیل‌زاد مشارکت نکرده بود اما آقای وست هدایت مذاکرات را بر عهده داشت.

آقای وست همچنین در سفری که دیوید کوهن، رئیس سازمان سیا در آخرین روزهای ماه آگوست به کابل داشت، او را همراهی کرد.

زلمی‌ خلیل‌زاد که صبح امروز استعفا کرد در دولت جورج بوش نیز مدتی به عنوان سفیر آمریکا در افغانستان و سپس سفیر آمریکا در عراق منصوب شد.

آقای خلیل‌‌‌زاد ۷۰ ساله، متولد کابل است. وی پس از تحصیل در در دانشگاه آمریکایی بیروت با مهاجرت به آمریکا تحصیلاتش را در دانشگاه شیکاگوی این کشور ادامه داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه پاکستان در کابل با مقامات حکومت طالبان گفتگو کرد

استقبال زلمی خلیل‌زاد از تبادل زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان

فرمانده پیشین سنتکام: ایران همچنان مهمترین تهدید برای صلح در منطقه است