کارشناسان سازمان ملل خواستار لغو فوری حکم اعدام آرمان عبدالعالی شدند

عکس‌های آرمان عبدالعالی و غزاله شکور
عکس‌های آرمان عبدالعالی و غزاله شکور Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل امروز از ایران درخواست کردند تا اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی را که در ۱۷ سالگی متهم به قتل شده است، فورا متوقف کند. آن‌ها همچنین درخواست توقف اعدام کودکان را بار دیگر تکرار کردند.

آگهی

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل امروز از ایران درخواست کردند تا اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی را که در ۱۷ سالگی متهم به قتل شده است، فورا متوقف کند. آن‌ها همچنین درخواست توقف اعدام کودکان را بار دیگر تکرار کردند.

آقای عبدالعالی اخیرا در زندان رجایی شهر کرج برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است. برخی منابع احتمال می‌دهند که وی در روز چهارشنبه ۲۱ مهر اعدام شود و برخی منابع از موکول شدن اجرای حکم به روز شنبه خبر می‌دهند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، میکیلو اوتانی، رئیس کمیته دفاع از حقوق کودک، موریس تیدبال بینز، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه و نیلز ملزر، گزارشگر ویژه در زمینه شکنجه و سایر مجازات‌های غیرانسانی سازمان ملل در بیانیه‌ای که در تاریخ ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) منتشر شد گفتند که مقامات ایرانی باید بلافاصله اعدام آرمان عبدالعالی را متوقف کرده و حکم وی را لغو کنند.

می‌دانیم که مقامات مذاکره درباره عفو را تشویق کرده‌اند اما این موضوع جایگزین ممنوعیت کامل چنین اعدام‌هایی نمی‌شود.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل

آن‌ها با اشاره به اینکه «قوانین بین‌المللی حقوق بشر بدون قید و شرط مجازات اعدام را برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده است» اضافه کردند: «می‌دانیم که مقامات مذاکره درباره عفو را تشویق کرده‌اند اما این موضوع جایگزین ممنوعیت کامل چنین اعدام‌هایی نمی‌شود.»

آرمان عبدالعالی که اکنون ۲۴ ساله است هفت سال پیش در ارتباط با ناپدید شدن غزاله شکور بازداشت شد و در بازجویی‌های اولیه به قتل این دختر که دوستش بود اعتراف کرد اما بعدها اعتراف خود را پس گرفت. جسد مقتول نیز هیچ‌گاه پیدا نشد.

آقای عبدالعالی پس از نهایی شدن حکم اعدام چندین بار تا پای چوبه دار رفته است که آخرین آن به زمستان ۱۳۹۸ بر می‌گردد که در آخرین لحظات پدر و مادر غزاله شکور به آرمان فرصت دادند تا محل جسد فرزندشان را اعلام کند تا آن‌ها نیز از مجازات او صرف نظر کنند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند: «آقای عبدالعالی مجبور به تحمل رنج روحی شدید تا شکنجه شده است.»

آن‌ها به برنامه ریزی برای اجرای حکم و تعویق آن‌ اشاره کردند و گفتند که «همه چیز در نحوه رفتار با او غیرانسانی بوده است.»

دیوان عالی ایران دو سال پیش طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی که می‌گوید باید برای کودک مجرمانی که عدم بلوغ ذهنی آن‌ها ثابت شود مجازات دیگری تعیین شود، با محاکمه مجدد آقای عبدالعالی موافقت کرد. با این حال دادگاه جنایی تاکید داشت که سال‌ها پس از وقوع جرم تعیین این موضوع [عدم بلوغ ذهنی] ممکن نیست بنابراین حکم اولیه را تایید کرد.

کارشناسان سازمان ملل با این حال تاکید کردند که این پرونده بار دیگر نشان داد که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی نتوانسته است مجازات اعدام برای کودکان را متوقف کند.

در این گزارش آمده است که بیش از ۸۵ کودک مجرم در ایران محکوم به اعدام شده‌اند و یک کودک مجرم نیز دو ماه پیش به طور مخفیانه اعدام شد.

آن‌ها در پایان بیانیه خود تاکید کردند که حکومت ایران باید در راستای تعهدات بین‌المللی خود تمام احکام اعدام افراد زیر ۱۸ سال را لغو کند.

روز گذشته نیز عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا اعدام آرمان عبدالعالی را محکوم کردند

آرمان عبدالعالی، محکومی که در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت، در ۲۶ سالگی اعدام شد

جواد لاریجانی: مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر حذف نمی‌شود