امیرخان متقی: جهان به جای فشار بر طالبان باید با ما همکاری کند

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان
امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز با استفاده از  reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان طی سخنانی در دوحه، پایتخت قطر خواستار بهبود روابط جهان با امارت اسلامی افغانستان شد اما وعده‌ای جدی برای بازگشت دختران به کلاس‌های درس نداد.

آگهی

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در دوحه، پایتخت قطر خواستار بهبود روابط جهان با امارت اسلامی افغانستان شد اما وعده‌ای جدی برای بازگشت دختران به کلاس‌های درس نداد.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در ماه اوت برای بهبود رابطه با جامعه جهانی بسیار تلاش کرده‌اند. افغانستان پس از سقوط حکومت وابسته به غرب اشرف غنی، با چالش‌های اقتصادی بی‌شماری روبه‌رو است.

آقای متقی روز دوشنبه و در «مرکز مطالعات مخاصمات و بشردوستانه» موسسه تحصیلات عالی قطر سخنرانی کرد. وی گفت: «جامعه جهانی به آغاز همکاری با ما نیازمند است. به این ترتیب ما می‌توان جلوی ناامنی را بگیزیم و همزمان با جهان روابط مثبت برقرار کنیم.»

کابینه طالبان تاکنون از سوی هیچیک از کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است. نبود زنان و حضور کمرنگ نمایندگان اقلیت‌های قومی و مذهبی ازجمله انتقادهای جامعه جهانی نسبت به نخستین هیات دولت جدید امارت اسلامی افغانستان است. با این حال، دست‌کم ایالات متحده، قطر، ازبکستان و پاکستان با مقام‌های عالی‌رتبه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده اند. قرار است نمایندگان اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با آقای متقی و هیاتی از طالبان در دوحه قطر گفت‌وگو کنند.

وزیر امور خارجه دولت افغانستان می‌گوید امارت اسلامی با دقت حرکت می‌کند اما طالبان تنها چند هفته است که کشور را کنترل می‌کنند و نمی‌توانند اصلاحاتی را که جامعه جهانی نتوانست در ۲۰ سال اجرا کند، به این زودی به سرانجام برسانند: «آن‌ها منابع مالی فراوان و حمایت گسترده بین‌المللی داشتند اما شما می‌پرسید چرا ما نتوانستیم همه اصلاحات را چندهفته‌ای انجام دهیم؟»

افغانستان در دو دهه حضور جامعه جهانی با دشواری‌های گسترده‌ای ازجمله فساد سازمان‌یافته، افزایش چشمگیر تولید مواد مخدر و کودک‌آزاری در مقیاس وسیع مواجه بود. دولت‌های مورد شناسایی و حمایت جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهای غربی، بخش عمده‌ای از این مشکلات بودند.

مساله تحصیل دختران که احتمالا یکی از معدود دستاوردهای حضور ۲۰ ساله جامعه جهانی در افغانستان بوده، یکی از چالش‌های جدی پیش روی بهبود روابط حاکمان جدید کابل با جهان است. پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد طالبان را به‌دلیل خانه‌نشین کردن زنان و ممنوعیت تحصیل دختران به پیمان شکنی متهم کرده بود.

آقای متقی در سخنرانی روز دوشنبه خود بار دیگر از ایالات متحده آمریکا خواست تا ۹ میلیارد دلار داریی ارزی خارج از این کشور را آزاد کند. با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی امارت اسلامی تاکید کرد که افغانستان «از طریق مالیات‌ها، عوارض گمرکی و فروش محصولات کشاورزی» کسب درآمد می‌کند.

فراتر از نابه‌سامانی اقتصادی، امارت اسلامی در مرزهای داخلی با چالش ادامه حملات شاخه «ولایت خراسان» دولت اسلامی هم روبه‌رو است. امیرخان متقی می‌گوید طالبان هم‌اکنون کنترل تمام کشور را در دست دارد و می‌تواند با تهدیدهای داعش در افغانستان مقابله کند اما فشارهای جامعه جهانی بر دولت جدید افغانستان، روحیه جنگجویان داعش را بالا برده است: «جهان به جای فشار، باید با ما همکاری کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران طالبان با مقامات اتحادیه اروپا در دوحه دیدار می‌کنند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد