وضعیت فوق‌العاده در زندان‌های اکوادور در پی کشته شدن ۱۱۶ زندانی

اعلام وضعیت فوق العاده در زندان های اکوادور
اعلام وضعیت فوق العاده در زندان های اکوادور Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته مسئولان زندان لیتورال دست کم پنج نفر در جریان شورش و درگیری میان زندانیان سر بریده شدند.

آگهی

مقامات دولت اکوادور چهارشنبه شب با تایید کشته شدن بیش از یکصد نفر در جریان درگیری‌ میان زندانیان شورشی در کلیه زندان‌های این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند.

درگیری‌های خونین و مرگبار روز سه‌شنبه بین‌ باندهای رقیب در یکی از زندان‌های جنوب غرب اکوادور بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده دست کم ۱۱۶ کشته برجای گذاشته است.

به گفته مسئولان زندان لیتورال که در حومه شهر «گوایاکیل» در جنوب غرب اکوادور واقع شده، دست کم پنج نفر در جریان شورش و درگیری میان زندانیان سر بریده شدند.

گیرمو لاسو، رئیس جمهوری اکوادور یک روز پس از وقوع این درگیری‌های مرگبار با انتشار توئیتی اعلام کرد که فرمان برقراری وضعیت فوق‌العاده در کلیه زندان‌ها را صادر کرده است.

برقراری وضعیت اضطراری به دولت اختیارات بیشتری برای کنترل تنش در زندان‌ها می‌دهد که استقرار پلیس و سربازان در داخل بازداشتگاه‌ها از جمله آنها است.

زندان‌های اکوادور از ماه‌ها پیش صحنه وقوع موارد متعدد شورش و خشونت‌های مرگبار میان گروه‌های تبهکار مرتبط باقاچاق مواد مخدر بوده است.

مقامات اکوادور همچنین اعلام کرده‌اند که در درگیری‌های روز سه‌‌شنبه در زندان لیتورال علاوه بر ۱۱۶ کشته دست کم ۸۰ زندانی نیز به شدت زخمی شده‌اند.

برخی تحلیل‌گران و رسانه‌های محلی از این واقعه به عنوان شدید‌ترین درگیری و خشونت‌های مرگبار در زندان‌های این کشور یاد کرده‌اند.

مقامات مسئول در این کشور درگیری‌ها و خشونت‌های یاد شده را به باند‌های تبهکار مرتبط با کارتل‌های بزرگ و بین‌المللی مواد مخدر ربط می‌دهند که گفته می‌شود سعی در کنترل جریان امور در زندان‌‌ها دارند.

ویدیو‌ها و عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از این واقعه دست به دست می‌شود ده‌ها جسد را به تصویر کشده که در بندهای ۹ و ۱۰ زندان روی زمین افتاده‌اند؛ مرور این تصاویر در واقع به نوعی یادآور میدان‌های جنگ است.

مسئولان زندان می‌گویند که در درگیری‌های اخیر از سلاح گرم، چاقو و حتی بمب استفاده شده است. فرمانده پلیس منطقه‌ای که زندان در آن واقع شده به خبرگاران گفته است که اجسادی نیز در کانال‌های عبور لوله‌ها در زندان پیدا شده است.

لدی زوییگا، رئیس سابق شورای توانبخشی اکوادور می‌گوید که در تاریخ این کشور هرگز حادثه‌ای مشابه یا نزدیک به این واقعه روی نداده است.

وی که پیش‌تر سکان وزارت دادگستری اکوادور را نیز در دست داشته نسب به اینکه در این کشور گامی موثر برای جلوگیری از تکرار شورش‌های مرگبار ماه فوریه در زندان‌ها برداشته نشده، ابراز تاسف کرد.

پیش از این در جریان درگیری‌های ماه فوریه در سه زندان اکوادور که به صورت همزمان روی داده بود دست کم ۷۹ زندانی جان خود را از دست دادند. ماه سپتامبر گذشته نیز ۲۲ زندانی در خشونت‌های زندان لیتورال جان خود را از دست داده بودند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری‌های تازه بین باندهای تبهکار اکوادوری در زندان ۶۸ کشته برجای گذاشت

در آتش‌سوزی زندانی در اندونزی ۴۱ محکوم مواد مخدر کشته شدند

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است