کوه مون‌بلان در طول چهار سال یک متر آب رفت

قله کوه مون‌بلان
قله کوه مون‌بلان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نقشه‌برداران متوسط ​​کاهش ارتفاع مون‌بلان را ۱۰ سانتی‌متر در سال محاسبه کرده‌اند.

آگهی

بر اساس نتایج آخرین عملیات اندازه‌گیری کوه مون‌بلان، بلندترین قله اروپای غربی واقع در رشته کوه آلپ که در روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) به دست نقشه‌برداران استان اوت‌ساووآ در شرق فرانسه انجام شد، ارتفاع این کوه ۴ هزار و ۸۰۷ متر و ۸۱ سانتی متر برآورد شده که نسبت به چهار سال پیش یک متر کاهش نشان می‌دهد.

در اندازه‌گیری قبلی که در سال ۲۰۱۷ توسط همین گروه نقشه‌برداری انجام شده بود، ارتفاع کوه مون‌بلان در رشته کوه آلپ، ۴ هزار ۸۰۸ متر و ۷۲ سانتی‌متر اعلام شده بود.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

اندازه ثبت شده در واقع، ارتفاع «کلی» است، یعنی ارتفاع سنگی کوه که به ۴ هزار و ۷۹۲ متر می‌رسد، به علاوه لایه یخی که آن را پوشانده با خطای ۱۰ سانتی‌متر. بنابراین باید گفت که کاهش ارتفاع مربوط به سطح برف روی قله است که کاهش یافته و سال به سال بسته به میزان بارندگی و باد متغیر است. بالاترین ارتفاع مون‌بلان که در سال ۲۰۰۷ ثبت شد، ۴ هزار و ۸۱۰ متر و ۹۰ سانتی‌متر بود.

برای عملیات اندازه‌گیری مون‌بلان، تیمی متشکل از ۲۷ نفر نقشه بردار و راهنمای کوهستان در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ سپتامبر به منطقه اعزام شدند. آنها از قله صعود کردند و اندازه‌گیری‌های خود را از طریق آنتن‌های ماهواره به مدت دو ساعت انجام دادند.

این عملیات اندازه‌گیری از سال ۲۰۰۱ به این سو هر دو سال یک بار انجام شده است.

نقشه‌برداران متوسط ​​کاهش ارتفاع مون‌بلان را ۱۰ سانتی‌متر در سال محاسبه کرده‌اند. آیا این پدیده پیوندی با گرمایش زمین دارد؟ کارشناسان می‌کویند تأیید این امر هنوز دشوار است چون داده‌های فعلی و چشم‌انداز آینده برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای کفایت نمی‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئویی از برگزاری جشن در مون بلان، بلندترین قله رشته کوههای آلپ

اختلاف ارضی بر سر کوه مون ‌بلان؛ ایتالیا رسما از فرانسه شکایت کرد

ایتالیا؛ هشدار درباره فروریختن بخشی از یخچال‌های طبیعی «مون بلان»