مرکل و لاشت موفقیت اولاف شولتس در انتخابات سراسری آلمان را تبریک گفتند

آرمین لاشت (راست)، اولاف شولتس (وسط) و آنگلا مرکل (چپ)
آرمین لاشت (راست)، اولاف شولتس (وسط) و آنگلا مرکل (چپ) Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر مطبوعاتی دولت آلمان گفته است که این تبریک روز دوشنبه، فردای انتخابات ارسال شده اما تا روز چهارشنبه علنی نشده است.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان «موفقیت» اولاف شولتس، نامزد حزب سوسیال دموکرات آلمان در انتخابات سراسری روز یکشنبه را به وی تبریک گفت؛ انتخاباتی که با شکست جدی حزب متبوع صدراعظم از اردوگاه محافظه‌کاران همراه بود.

این خبر را دفتر مطبوعات دولت آلمان روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) اعلام کرد.

آنگلا مرکل که قرار است به زودی پست خود را در بالاترین جایگاه دولت آلمان ترک گوید، تاکنون به نتایج این انتخابات که منجر به برتری حزب سوسیال‌‌دموکرات در مقابل محافظه‌کاران دست راستی ائتلاف اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی شد، واکنش عمومی نشان نداده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دفتر مطبوعاتی دولت آلمان گفته است که این تبریک روز دوشنبه، فردای انتخابات ارسال شده اما تا روز چهارشنبه علنی نشده است.

تبریک آرمین لاشت به شولتس

آرمین لاشت، بازنده انتخابات آلمان از جناح محافظه کار و نامزد حزب متبوع آنگلا مرکل نیز سرانجام پیروزی اولاف شولتس، رقیبش از حزب سوسیال دموکرات را به او تبریک گفت.

به گفته منابع نزدیک به احزاب حزب سوسیال‌دموکرات و دموکرات مسیحی، آرمین لاشت روز چهارشنبه در نامه‌ای به رقیب خود، پیروزی وی را تبریک گفته است.

لاشت از ائتلاف محافظه‌کاران از زمان انتخابات تا به امروز هدف انتقادهای فراوانی در فضای آلمان قرار گرفته زیرا با وجود این که حزب تحت رهبری‌اش متحمل شکستی تاریخی شده، همچنان سرسختانه خواستار تشکیل دولت بود. روز سه‌شنبه متحدان او در ایالت بایرن از حمایتش دست کشیدند و به این ترتیب اقبال او برای صدراعظم شدن از راه اتحاد با سبزها و لیبرال‌‌دموکرات‌ها آن گونه که خودش امید داشت، کاهش یافت.

در همین حال سوسیال‌دموکرات‌ها مدام تکرار می‌کنند که می‌خواهند با سبزها و لیبرال‌دموکرات‌ها ائتلاف کرده و اولاف شولتس را به مقام صدراعظمی برسانند.

رولف موتزنیخ، رئیس گروه پارلمانی حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، اس‌پی‌دی روز چهارشنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی با تأیید این موضوع گفت: «ما در انتخاب اولاف شولتس به عنوان صدراعظم در اسرع وقت موافق هستیم.»

رهبران سبزها و لیبرال‌دموکرات‌ها یا همان حزب اف‌دی‌پی شامگاه سه‌شنبه برای نخستین بار پس از انتخابات با یکدیگر ملاقات کردند تا نقاط احتمالی توافق را با هدف مذاکره برای اتحاد با حزب دموکرات مسیحی، سی‌دی‌یو یا به احتمال زیاد با سوسیال‌دموکرات‌ها مشخص کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نزدیکی آرای انتخابات آلمان؛ خیز نامزدهای هر دو حزب عمده برای تشکیل دولت

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟

وزیر دفاع آلمان: یکی از بهترین افسرانم را قربانی بازی‌های پوتین نمی‌کنم