جنگ افغانستان؛ رهبران ارشد نظامی آمریکا برای پاسخگویی به انتقاد‌ها به کنگره می‌روند

تفنگداران آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی کابل
تفنگداران آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی کابل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان که سال ۲۰۰۱ میلادی در پی حملات گروه القاعده به اهدافی مهم و استراتژیک در خاک ایالات متحده با تهاجم نظامی ارتش آمریکا از قدرت خلع شد سپتامبر ۲۰۲۱ یک روز پس از خروج کامل و برنامه‌ریزی شده سربازان آمریکایی از خاک افغانستان بار دیگر در این کشور قدرت گرفت.

آگهی

بررسی پرونده افغانستان موضوع یکی از بحث‌برانگیز‌ترین نشست‌های اخیر کنگره آمریکا است که سه‌شنبه شب با احضار رهبران پنتاگون آغاز می‌شود.

در این جلسه قرار است تبعات و چگونگی پایان جنگی مورد بررسی قرار گیرد که جان شماری از سربازان و غیرنظامیان آمریکایی را گرفت و به روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان منجر شد.

بر این اساس گفته می‌شود که وزیر دفاع، رییس ستاد کل ارتش و فرمانده سنتکام به همراه فرماندهان ارشد نظامی پنتگاگون برای پاسخگویی به سوال‌هایی که از سوی سناتورها در خصوص جنگ افغانستان مطرح می‌شود به کنگره احضار شده‌اند.

سی ان ان در گزارشی آورده است که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش به همراه دیگر مقامات ارشد وزارت دفاع باید همچنین به اعضای کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنا در خصوص خروج شتاب‌زده و بحث‌برانگیز نظامیان آمریکایی از افغانستان توضیح دهند.

این مسئله از دید تحلیل‌گران بویژه با توجه به کشته شدن سیزده نظامی آمریکایی در جریان دو حمله انتحاری ابتدای شهریور ماه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل و نیز حملات پهپادی ماه گذشته آمریکا به کابل که جان شماری غیرنظامی از جمله هفت کودک را گرفت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

ارتش آمریکا ۱۰ روز پیش بدون عذرخواهی اعلام کرد که در یک حمله پهپادی به خودرویی در پایتخت افغانستان به جای پیکارجویان داعش، غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

فرماندهان ارشد نظامی در حالی برای نحوه پایان یافتن جنگ افغانستان و خروج نظامیان این کشور رو در روی سناتورها قرار خواهند گرفت که عقب نشینی ارتش آمریکا پس از بیست سال حضور نظامی در افغانستان از جمله برنامه‌های راهبردی دولت پیشین به ریاست دونالد ترامپ بود.

طالبان که سال ۲۰۰۱ میلادی در پی حملات گروه القاعده به اهدافی مهم و استراتژیک در خاک ایالات متحده با تهاجم نظامی ارتش آمریکا از قدرت خلع شد سپتامبر ۲۰۲۱ یک روز پس از خروج کامل و برنامه‌ریزی شده سربازان آمریکایی از خاک افغانستان بار دیگر به صورت رسمی بر کابل مسلط شد و قدرت را در دست گرفت.

لوید آستین، وزیر دفاع و ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا قرار است در باره تصمیم‌گیری عجولانه برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در کمیسیون‌های تخصصی سنا و مجلس نمایندگان حضور یابند و پاسخگوی سوال‌های منتقدان شوند.

توضیح در باره چرایی تصمیم‌گیری برای تسریع بخشیدن به عملیات خروج در تابستان در حالی که شواهد حاکی از برتری نظامی طالبان بر نیروهای دولتی آموزش دیده توسط نظامیان آمریکایی داشت از جمله این سوالها خواهد بود.

جمهوری خواهان که سناریوی پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان پیش‌تر در اردوگاه خودشان کلید خورده بود اکنون منتقد جدی جو بایدن برای عملی کردن ضربتی این تصمیم بوده و اعتقاد دارند که کشورشان با این تصمیم بیشتر در معرض تروریسم قرار خواهد گرفت.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: گروه ۲۰ باید برای به رسمیت شناختن طالبان شرط تعیین کند

پنتاگون: سقوط افغانستان در توافق با طالبان ریشه داشت، ترامپ: احمقانه‌ترین حرکت نظامی بود

مادر افغان نوزاد خود را در هواپیمای ارتش آمریکا در مسیر فرار از افغانستان به دنیا آورد