حماس: اگر انتخابات سراسری برگزار نشود در انتخابات شهرداری‌ها شرکت نمی‌کنیم

راهپیمایی حماس در نوار غزه
راهپیمایی حماس در نوار غزه Copyright Felipe Dana/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حماس می‌گوید اگر محمود عباس انتخابات مجلس قانونگذاری را برگذار نکند، این جنبش در انتخابات شهرداری‌ها شرکت نخواهد کرد.

آگهی

حماس می‌گوید اگر محمود عباس انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست جمهوری را برگذار نکند، این جنبش در انتخابات شهرداری‌ها شرکت نخواهد کرد.

این نخستین واکنش جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به پیشنهاد کمیسیون انتخابات فلسطینی است که در آخر هفته گذشته اعلام شد. کمیسیون انتخابات گفته بود اگر حماس اجازه دهد، امکان برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در نوار غزه وجود دارد.

با وجود توافق میان جنبش فتح و حماس در سال گذشته برای برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاست جمهوری و شهرداری‌ها، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در ماه آوریل برگزاری دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را لغو کرد.

حازم قاسم، یکی از سخنگویان جنبش حماس روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «اعلام برگزاری انتخابات شهرداری‌ها از سوی تشکیلات خودگردان نشانگر دید تحقیرآمیز آن‌ها به شرایط عمومی است. ما در این انتخابات شرکت نخواهیم کرد.»

حماس در ماه مه و به نام حمایت از شهروندان فلسطینی زیر سایه حملات یهودی‌های راست‌گرای افراطی ساکن اورشلیم (بیت‌المقدس) سرزمین‌های اسرائیلی را با راکت و خمپاره مورد هدف قرار داد و جنگی ۱۱ روزه را به راه انداخت. مشروعیت و محبوبیت محمود عباس در پی این جنگ به‌شدت سقوط کرد.

آقای قاسم خواستار برگزاری انتخابات شد و گفت:‌ «راه حل، برگزاری انتخابات سراسری «شورای ملی فلسطین»، پارلمان، ریاست جمهوری و سندیکاها است. اگر این برنامه اجرا شود، ما هم در انتخابات شرکت می‌کنیم.»

محمود عباس که دوران ریاستش بر تشکیلات خودگردان فلسطینی باید در سال ۲۰۰۹ به پایان می‌رسد، در ماه آوریل و در توجیه تصمیم لغو انتخابات گفته بود برپایی حوزه‌های اخذ رای در شرق قدس (اورشلیم) تضمین شده نیست.

به نظر می‌رسد حماس تلاش می‌کند تا با مشارکت در انتخابات و کسب آرای شهروندان فلسطینی، مشروعیت و مقبولیت خود نزد «مردم» فلسطین را به جامعه جهانی بقبولاند. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را گروه تروریستی می‌دانند.

حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ با کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس به‌ پیروزی رسید اما فتح این نتیجه را نپذیرفت. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین از آن سال به بعد در نوار غزه اعمال حاکمیت می‌کند. تشکیلات خودگران فلسطینی به رهبری محمود عباس (جنبش فتح) از همان ۱۵ سال پیش تاکنون انتخاباتی برگزار نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند

واکنش‌ها به تیراندازی اسرائیل در زمان تحویل مواد غذایی؛ برزیل: بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کرد