ارتش سوریه پس از ده سال وارد درعا شد؛ ترکیه ابراز نگرانی کرد

عکس آرشیوی از تانک ارتش سوریه در درعا
عکس آرشیوی از تانک ارتش سوریه در درعا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه با ابراز نگرانی از تشدید حملات ارتش سوریه به مناطق مختلف درعا، اعلام کرد که آنکارا از نزدیک و با نگرانی تحولات در جنوب غربی سوریه را زیر نظر دارد.

آگهی

ترکیه با ابراز نگرانی از تشدید حملات ارتش سوریه به مناطق مختلف درعا، اعلام کرد که آنکارا از نزدیک و با نگرانی تحولات در جنوب غربی سوریه را زیر نظر دارد.

تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش انتظار دارد توافق آتش بس که از ۶ سپتامبر به اجرا درآمده این بار «دائمی» شود و رفتار «غیر انسانی» علیه مردم درعا پایان یابد.

نیروهای ارتش بشار اسد روز گذشته پس از ده سال وارد شهر درعا در جنوب سوریه شدند. خبرگزاری رسمی سوریه شامگاه چهارشنبه هشتم سپتامبر خبر داد که ارتش سوریه پس از ورود به درعا، پرچم‌های این کشور را بر فراز ساختمان‌های دولتی این شهر به اهتزار درآورده است.

پیشتر دمشق و شورشیان این کشور با میانجیگری مسکو توافق کرده بودند که واحدهای ارتش سوریه دست کم ۹ ایستگاه ایست و بازرسی در سطح شهر درعا ایجاد کنند. آنها همچنین موافقت کرده بودند که ده‌ها شبه نظامی مخالف دولت سوریه در درعا به شمال این کشور که تحت کنترل مخالفان است، منتقل شوند.

شهر درعا از حدود ده سال پیش و پس از قیام مردم این شهر در سال ۲۰۱۱ علیه حکومت بشار اسد از کنترل دولت مرکزی سوریه خارج شده بود. با وجود این ارتش سوریه در سال ۲۰۱۸ مناطق مختلفی از شهر درعا را تصرف کرده بود.

در آن زمان بر اساس توافق سازماندهی شده توسط روسیه، مخالفان مستقر در درعا که از حمایت کشورهای غربی برخوردار بودند، سلاح‌های سنگین خود را تحویل دادند اما به آنها اجازه داده شد تا درعا را خودشان اداره کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

نظامیان تحت امر بشار اسد در سال ۲۰۱۸ توانسته بودند با کمک نیروی هوایی روسیه و شبه نظامیان مورد حمایت ایران مناطقی از سوریه را که با اردن و بلندی‌های جولان هم مرز است به کنترل خود درآورند.

اینک شماری از فعالان حقوق بشر نگرانند که مأموران امنیتی سوریه با تسلط خود بر درعا، فشار بر مخالفان بشار اسد را تشدید کنند.

با وجود این درعا و برخی دیگر از شهرهای جنوبی سوریه از زمان بازپس گیری استان بلد توسط نیروهای طرفدار دولت، شاهد اعتراضات پراکنده‌ای علیه حکومت بشار اسد بوده است.

روز چهارشنبه نیز شبکه الجزیره گزارش داد که بر اثر بمباران شهر ادلب به دست نیروهای ارتش سوریه، دست کم ۵ شهروند غیرنظامی در این شهر کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. ادلب در کنترل شورشیان مخالف حکومت بشار اسد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش وال استریت ژورنال از دیدار مخفیانه یک مقام ارشد کاخ سفید با دولت بشار اسد

انفجار مرگبار در منطقه تحت کنترل طرفداران ترکیه؛ خودروی بمب‌گذاری شده در بازاری در شمال سوریه ترکید

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است