کاوشگر پشتکار اولین نمونه از هسته سنگ در مریخ را با موفقیت جمع‌آوری کرد

حفاری کاوشگر ناسا در سطح کره مریخ
حفاری کاوشگر ناسا در سطح کره مریخ Copyright NASA/JPL-Caltech/ASU
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مریخ‌نورد «پشتکار» سرانجام در دومین تلاش خود توانست با سوراخ کردن یک تکه سنگ سطح سیاره سرخ، نمونه‌ای از داخل آن را جمع‌آوری کند.

آگهی

مریخ‌نورد «پشتکار» سرانجام در دومین تلاش خود توانست با سوراخ کردن یک تکه سنگ سطح سیاره سرخ، نمونه‌ای از داخل آن را جمع‌آوری کند.

این نخستین نمونه هسته سنگی در مریخ است که استخراج شده و در کاوشگر پشتکار (Perseverence) ذخیره می‌شود. تلاش قبلی این کاوشگر برای جمع‌آوری نمونه از داخل سنگ‌های این سیاره با شکست مواجه شده بود.

بنابه گفته ناسا، این مریخ‌نورد حفاری تازه خود را در روز ۲ سپتامبر انجام داده بود با این حال تیم دانشمندان مستقر در زمین منتظر تصاویر بهتری ماندند تا مطمئن شوند نمونه گرفته شده در لوله آزمایشگاهی سالم است. تصاویر به دست آمده اکنون نشان داده است که نمونه گرد و پودر برداشته شده از هسته سنگ مریخی به خوبی درون لوله قرار گرفته است.

نیفر تروسپر، مدیر پروژه ماموریت آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: «انجام پروژه اولین نمونه‌برداری از سنگ مریخی یک موفقیت فوق العاده است. ابتدا تیم مکانی را تعیین کرد و پس از آن یک سنگ قابل اتکا و ارزشمند به لحاظ علمی را به عنوان هدف برگزید. ما آنچه را که برای انجام آن آمده بودیم، انجام دادیم.»

پشتکار از یک مته چکشی دوار که کمی ضخیم‌تر از یک مداد است برای سوراخ کردن سنگ‌ها و جمع آوری نمونه‌ها استفاده می‌کند. این سامانه نمونه‌گیری در انتهای بازوی رباتیک مریخ‌نورد که طولی برابر ۲ متر دارد تعبیه شده است.

این کاوشگر در ماموریت قبلی با مته مکانیکی خود یک گودال کوچک حفر کرده بود، با این حال هرچند در ابتدا تصاویر گرفته شده خوب به نظر می‌رسیدند، اما به سرعت مشخص شد لوله‌ای که قرار بوده سنگ را به درون کاوشگر منتقل کند خالی مانده است.

مهندسان ناسا گفته بودند سنگ هدف به دلیل سست بودن، آن قدر انسجام نداشته که بتوان آن را یک‌تکه برداشت و داخل لوله کرد. دانشمندان سازمان فضایی آمریکا در پی این اتفاق تصمیم گرفتند مریخ‌نورد را در جستجوی یافتن نشانه‌های زندگی در مریخ به محل نمونه‌برداری بعدی بفرستند.

ناسا قصد دارد دستکم ۳۵ نمونه از مریخ را طی یک دهه آینده از طریق فضاپیماها به زمین برگرداند و با ابزارهایی بسیار پیچیده‌تر از آنچه روی کاوشگر مریخ نصب شده‌اند، آن‌ها را در آزمایشگاه‌های پیشرفته خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

حفاری سطح مریخ و تحقیق بر روی سنگ‌های زیرین سیاره سال‌هاست که یکی از اهداف اصلی دانشمندان ناسا به شمار می‌رود. دانشمندان می‌گویند ممکن است نمونه‌‌ها از سنگ‌های این لایه، که زمانی بستر یک دریاچه را تشکیل می‌دادند، نشانه‌های از زندگی میکروبی را در خود داشته باشد.

پشتکار در تاریخ ۱۸ فوریه امسال در دهانه «جزرو» مریخ فرود آمد. این گودال که حدود ۲۵۰ متر عمق دارد، از برخورد یک شهاب سنگ آسمانی به وجود آمده است.

دانشمندان این ناحیه را منطقه خوبی برای جستجو در خصوص حیات میکروسکوپی تصور می‌کنند، چرا که حدس می‌زنند سه تا چهار میلیارد سال پیش در این مکان یک دریاچه وجود داشته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست اولین ماموریت نمونه‌برداری در مریخ؛ ناسا: مسبب «سنگ سست و بد» بود

حرکت چند متری مریخ‌نورد ناسا روی سیاره سرخ؛ عکس اثر چرخ‌ها به زمین مخابره شد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟