هشدار اتحادیه اروپا به بریتانیا: امکان مذاکره مجدد برای پروتکل ایرلند شمالی وجود ندارد

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا روز دوشنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) اعلام کرد که بار دیگر اجرای بازرسی‌های مرزی بر روی کالاهای عبوری از مرز ایرلند شمالی را به تعویق می‌اندازد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در واکنش گفته است تعویق را نمی‌پذیرد و بر روی تمدید آن مجددا با بریتانیا مذاکره نخواهد کرد.

آگهی

بریتانیا روز دوشنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) اعلام کرد که بار دیگر اجرای بازرسی‌های مرزی بر روی کالاهای عبوری از مرز ایرلند شمالی را به تعویق می‌اندازد، اما اتحادیه اروپا در واکنش گفته است تعویق را نمی‌پذیرد و بر روی تمدید آن مجددا با بریتانیا مذاکره نخواهد کرد.

دیوید فراست، وزیر برکسیت بریتانیا، گفت که دولت متبوعش به تجارت بر اساس «شرایط فعلی» ادامه خواهد داد و همچنان به قرارداد موقتی که پس از جدا شدن از اقتصاد اتحادیه اروپا حاصل شده بود، عمل خواهد کرد.

برخی از محموله‌های غذایی برای رسیدن به ایرلند شمالی که جزو خاک بریتانیا محسوب می‌شود باید از جمهوری ایرلند عبور کند که کشوری مستقل در جنوب ایرلند شمالی و بخشی از اتحادیه اروپاست. همین مسئله باعث اختلاف میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر قوانین گمرکی حاکم بر این مبادلات شده است.

وزیر برکسیت بریتانیا گفت تمدید وضعیت فعلی «فضایی برای گفتگوهای احتمالی بیشتر» با اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد. بریتانیا پیش از این نیز اعلام کرده بود که می‌خواهد وضعیت فعلی همچنان پس از پایان ماه جاری نیز ادامه پیدا کند، امری که اتحادیه آن را رد کرده است.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که شب گذشته منتشر کرد گفته است با مذاکره مجدد پروتکل ایرلند شمالی موافقت نخواهد کرد.

بروکسل در بیانیه خود آورده: «ما تاکید می‌کنیم که توافقنامه خروج یک قرارداد بین‌المللی است. پروتکل جاری بخشی جدایی‌ناپذیر از توافقنامه خروج و راه حل مورد توافق بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برای حل مشکلات ناشی از قرارداد برکسیت برای جزیره ایرلند است. هر دو طرف از نظر قانونی کمیسیون ملزم به انجام تعهدات خود بر اساس توافقنامه هستند.»

کمیسیون اروپا همچنین اضافه کرده است که حق خود را در رابطه با رسیدگی به تخلف محفوظ می‌دارد.

لندن و بروکسل از زمان اجرایی شدن برکسیت در ۱ ژانویه ۲۰۲۱ با یکدیگر بر سر پروتکل ایرلند شمالی که طراحی شده تا مانع از ایجاد مانع فیزیکی در مرز ایرلند شود اختلاف نظر دارند.

اتحادیه اروپا که تعرفه صفر را برای تجارت میان کشورهای عضو اعمال می‌کند می‌گوید بازرسی‌ها برای حفاظت از بازار واحد اروپا ضروری است با این حال تا زمان رسیدن به یک توافق پایدار، با اجرای یک پروتکل موقت موافقت کرده است. این مهلت روز ۳۰ سپتامبر یعنی آخر ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد.

در همین حال لئو وارادکار، معاون نخست‌وزیر ایرلند گفت که انتظار دارد اتحادیه اروپا با تمدید مهلت موافقت کند تا بتواند مذاکراتی «عمیق و معنادار» با بریتانیا انجام دهد.

مرز جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی یکی از دلایل اصلی تنش‌ها و طولانی شدن مذاکرات چهارساله بین مقامات دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا درجریان گفتگوهای برکسیت بود. طرفین قصد داشتند به توافقی برسند که طی آن ایرلند شمالی هم در خاک گمرکی بریتانیا حفظ شود و هم بخشی از بازار واحد اتحادیه اروپا به حساب آید.

با این حال پروتکل یک راه حل موقت بود و با گذشت یک سال هنوز دو طرف نتوانسته‌اند بر سر یک برنامه مدون به توافق برسند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلزله سیاسی در ایرلند شمالی با پیروزی تاریخی شین‌فین در انتخابات پارلمانی

نگاهی به چالش‌ها و پیامدهای برکسیت در پنجمین سالگرد همه‌پرسی آن

پلیس ایران بر ادامه اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی با موافقت سه قوه تاکید کرد