طالبان به پنجشیری‌ها: رهبران‌تان را برای جلوگیری از وقوع جنگ قانع کنید

آموزش نظامی به داوطلبان مقاومت در پنجشیر
آموزش نظامی به داوطلبان مقاومت در پنجشیر Copyright Jalaluddin Sekandar/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متقی گفته است که باید به «جنگ‌طلبان» فهمانده شود که وقتی در کنار امریکا و ناتو کاری نتوانسته‌اند، اکنون هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

آگهی

درحالیکه شامگاه دوشنبه اخبار ضد و نقیضی از حمله طالبان به پنجشیر و دفع آن از سوی شبه‌نظامیان تحت امر احمد مسعود منتشر شد، طالبان از باشندگان (شهروندان) ساکن این منطقه خواسته‌اند تا رهبران «مقاومت دوم» را برای جلوگیری از وقوع جنگ قانع کنند.

به گزارش افق‌نیوز افغانستان امیرخان متقی، رییس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، امروز چهارشنبه، ۱۰ سنبله/شهریور در یک پیام صوتی اعلام کرد «تاکنون گفت‌وگوها و تلاش‌های طالبان با جبهه پنجشیر برای حل مساله این ولایت بی‌نتیجه بوده‌است.

دره پنجشیر تنها منطقه افغانستان است که به دست طالبان نیفتاده و تاکنون تسلیم نشده است. این منطقه در جریان حکومت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ هم از معدود مناطق «آزاد» افغانستان و محل فرماندهی «ائتلاف شمال» بود. در جریان حکومت خلق در دهه ۱۹۸۰ هم پنجشیر باوجود حملات متعدد ارتش افغانستان و روسیه هیچگاه به دست آن‌ها نیفتاد.

آقای متقی گفته است که باید به «جنگ‌طلبان» فهمانده شود که وقتی در کنار امریکا و ناتو کاری نتوانسته‌اند، اکنون هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

به گفته او، اعضای طالبان در اطراف ولایت پنجشیر حضور دارند و نیاز است مردم با طالبان یکجا شوند تا از جنگ و خشونت جلوگیری شود.

طالبان در سال ۱۹۹۶ و پس از بیش از ۵ سال جنگ بی‌حاصل میان مجاهدین افغان کنترل این کشور را به دست گرفت.

به گزارش افق نیوز افغانستان آقای متقی درباره تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از وقوع جنگ گفت : «‌ما بسیار تلاش کردیم که موضوع پنجشیر از طریق گفت‌وگو حل شود. علمای پنجشیر متعدد ملاقات کردند. در چاریکار پروان با مسئولان، مذاکرات صورت گرفت؛ اما متاسفانه تاکنون نتیجه نداده‌است. ما باز هم تلاش می‌کنیم که جنگ صورت نگیرد و موضوع پنجشیر به آرامی حل شود.»

این مقام طالبان وعده داده است که در صورت جلوگیری از جنگ «مال و جان مردم در امان خواهد بود و والی و دیگر مسئولان طالبان برای ولایت پنجشیر از میان مردم همین ولایت تعیین شده‌اند و مردم نباید زمینه را برای جنگ مساعد کنند.»

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر و فرزند احمدشاه مسعود، از فرماندهان «اسطوره‌ای» مجاهدین افغانستان به تازگی به نشریه فارین پالیسی گفته‌است که تلاش دارد تا حد امکان از جنگ جلوگیری کند اما همزمان تاکید کرده است که «صلح به معنای تسلیم‌شدن نیست.»

باوجود درخواست احمد مسعود از کشورهای غربی برای حمایت از «جبهه مقاومت پنجشیر» به نظر می‌رسد با توجه به نیاز عمده جامعه جهانی به جلوگیری از بروز دوباره جنگ داخلی در افغانستان و بر سر کار آمدن یک دولت مرکزی قدرتمند در این کشور، کمکی از سوی متحدان بین‌المللی پیشین مجاهدان افغانستان به فرزند «شیر پنجشیر» در راه نباشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد