امیدواری اسرائیل به انعقاد قرارداد بی‌سابقه نفتی با امارات

خط انتقال نفت در بندر الیات اسرائیل در جنوب دریای سرخ
خط انتقال نفت در بندر الیات اسرائیل در جنوب دریای سرخ Copyright Noa Siti Eliyahu/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل امیدوار است نفت کشورهای جنوبی خلیج فارس را از راه دریایی به بندر ایلات در دریای سرخ برساند و با انتقال آن به سراسر کشور، علاوه بر تامین نیازهای داخلی، صادرات به اروپا را از بندر اشکلون آغاز کند.

آگهی

یک سال پس از شناسایی اسرائیل از سوی امارات متحده عربی و بحرین و دو ماه پس از افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی، تل آویو امیدوار است نفت کشورهای جنوب خلیج فارس را از راه دریایی به بندر ایلات در دریای سرخ برساند و با انتقال آن به سراسر کشور، علاوه بر تامین نیازهای داخلی، صادرات به اروپا را از بندر اشکلون آغاز کند.

اشتسولمان اشتراستا، سرپرست نمایندگی تجاری اسرائیل در دبی در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه ابراز امیدواری کرد که حجم معادلات تجاری میان کشورش‌ و امارات با پایان بحران کرونا به سرعت و تا سال آینده از مرز یک میلیارد دلار فراتر رود.

با وجود آمادگی امارات برای اجرای این پروژه‌، نگرانی‌های زیست محیطی از سوی اسرائیل سرعت اجرای آن را با پرسش‌هایی روبه‌رو کرده است. آقای اشتراستا می‌گوید وزارت محیط زیست اسرائیل با این استدلال که خطوط انتقال نفت در نزدیکی بندر ایلات قدیمی هستند و درست مرمت نشده‌اند، اجرای پروژه انتقال نفت را متوقف کرده است. این احتمال وجود دارد که نشت نفت باعث آسیب دیدن پوشش مرجانی کناره‌های جنوبی اسرائیل در دریای سرخ شود.

این نگرانی اندکی پس از آن مطرح شد که هفته نخست ماه اوت خبر توافق «محرمانه» میان شرکت انتقال نفت اروپا-آسیا پایپ‌لاین، یک شرکت تحت مالکیت دولت اسرائیل و شرکت ام‌ای‌دی-آرای‌دی لند بریج (MED-RED Land Bridge) و یک شرکت اسرائیلی-اماراتی برای انتقال نفت از امارات به بندر ایلات را منتشر کردند.

رئیس هیات نمایندگی اسرائیل در دبی می‌گوید امیدوار است پس از بازرسی‌های وزارت محیط زیست، اجرای پروژه به زودی آغاز شود.

در ماه‌های گذشته و پس از افتتاح سفارت و نمایندگی اسرائیل در امارات روابط دوجانبه به‌سرعت گرم شده است؛ دست‌کم دو دانشجوی اماراتی برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه اسرائیلی ثبت نام کرده اند. به‌علاوه همسر اشتسولمان اشتراستا در دبی فرزند خود را به دنیا آورده که «تولد نخستین شهروند اسرائیلی در امارات» به شمار می‌رود. آقای اشتراستا می‌گوید کارهای وضع حمل و مراقبت‌های بیمارستانی را پزشکان «مسلمان» در دبی انجام داده اند: «این صلح واقعی است. امضای توافق به‌خودیِ خود به هیچ دردی نمی‌خورد.»

برخلاف مصر و اردن که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ و به‌عنوان کشورهای مغلوب همسایه اسرائیل را به رسمیت شناختند، به‌نظر می‌رسد که روابط شیخ‌نشین‌های ثروتمند عرب با دولت یهود از جنس دیگری است.

پیمان ابراهیم دولت دونالد ترامپ، برخلاف طرح معامله قرن وی،‌ تاکنون موفق بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش‌ آمریکا برای ایجاد رابطه دیپلماتیک میان اندونزی و اسرائیل

همدستی اوپک پلاس و طوفان آیدا؛ قیمت نفت کاهش یافت

کاخ سفید از ادامه مذاکرات برای انجام سفر لغو شده هیات اسرائیلی به آمریکا خبر داد