ایده تشکیل «نیروی دفاعی مشترک اروپایی» به واقعیت نزدیک می شود

کمک نیروهای اروپایی به ارتش افغانستان در جریان نبرد با طالبان
کمک نیروهای اروپایی به ارتش افغانستان در جریان نبرد با طالبان Copyright Abdul khaliq/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Abdul khaliq/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محور اصلی گفتگوها در نشست وزاری دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوبلیانا، پایتخت اسلوونی، فراهم کردن مقدمات تشکیل نیروی دفاع مشترک اروپایی تا قبل از مارس ۲۰۲۲ میلادی است.

آگهی

مقامات ارشد اتحادیه اروپا می گویند خروج آشفته نیروهای غربی از افغانستان نشان داده است که اتحادیه اروپا باید بتواند در بحرانهایی از این دست بدون تکیه بر نیروهای آمریکایی مداخله نظامی کند.

در روزهای گذشته مقامات ارشد اتحادیه اروپا، از جمله جوزپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خروج آشفته نیروهای اروپایی از افغانستان را نشانه «عدم استقلال و وابسته بودن این نیروها به کاخ سفید» خواندند و بر تشکیل «ارتش مستقل و مشترک اروپایی» تاکید کردند.

در همین راستا، محور اصلی گفتگوهای وزرای دفاع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه توافق اولیه بر سر «طراحی نیروی دفاعی مشترک اروپایی تا پیش از مارس ۲۰۲۲» بود.

هر چند بر خلاف سخنان رهبران اروپایی به جای ۵۰ تا ۶۰ هزار نیروی نظامی، تنها قرار است که هسته اولیه این نیروی دفاعی مشترک از ۵ تا ۶ هزار نظامی خبره تشکیل شود.

دو مقام ارشد اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعتراف کردند که «خروج ناگزیر نیروهای اروپایی تا قبل از ۳۱ ماه اوت، دوشنبه گذشته، از افغانستان یک شکست بزرگ به حساب می آید.»

مقامات نظامی و سیاسی فرانسه و آلمان دو ابرقدرت اتحادیه اروپا و بریتانیا بارها از خواست خود برای تمدید تاریخ خروج گفته بودند اما نهایتا این دولت جو بایدن بود که تصمیم نهایی را بدون توجه به خواست رهبران اروپایی گرفت.

شارل میشل، رهبر شورای اروپا که در نشست وزاری دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوبلیانای اسلوونی شرکت کرده، به خبرنگاران گفت: « ما دیگر نیازی به تکرار چنین رویداد تلخ ژئوپلیتیک، اتفاقات هفته های اخیر(افغانستان)، نداریم تا برای استقلال نیروهای اروپایی و گسترش ظرفیت اقدام نظامیان خود در جهان وارد عمل شویم.»

در سال گذشته میلادی اولین بار امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل دو رهبر فرانسه و آلمان بودند که پیشنهاد تشکیل «نیروی دفاع مشترک اروپایی» را مطرح کردند. در حال حاضر تنها در چارچوب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است که نیروهای دفاعی و نظامی اروپایی دست به اقدام های مشترک می زنند. این سازمان هم که مقر اصلی آن، همچون اتحادیه اروپا، در بروکسل است از تشکیل نیروی دفاعی مشترک اروپایی مادامی که ناتو را تضعیف نکند، حمایت کرده است.

به نظر می رسد اتفافات افغانستان بیش از همیشه ایده تشکیل نیروی دفاعی مشترک اروپایی را به واقعیت نزدیک خواهد کرد.

آرمین لاشت، بخت اصلی جانشینی آنگلا مرکل در انتخابات سراسری ماه جاری میلادی در طول یک مناظره تلویزیونی گفت: «ما باید اروپا را تقویت کنیم تا هرگز دگربار آن را به آمریکایی ها واگذار نکنیم.»

در چند دهه اخیر هیچگاه اروپا موفق نشده است بصورت مستقل و بدون حضور آمریکا وارد منازعات بین المللی شود. یکی از آخرین نمونه های آن استقرار در چاد و لیبی در سال های اخیر است.

وزاری دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر پیش نویس پیشنهادی «اولین نیروی مشترک دفاعی » را برای بحث در نشست رهبران اروپایی آماده می کنند. دیپلمات های اروپایی می گویند زمانی که فرانسه، پرقدرت ترین نیروی نظامی اتحادیه اروپا، ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را به عهده بگیرد تشکیل نیروی نظامی مشترک در دستور کار اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

ریاست دوره ای فرانسه بر اتحادیه اروپا از اولین روز سال آینده میلادی آغاز می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع آمریکا: طرح «دفاع مشترک اروپایی» مکمل ناتو خواهد بود

آخرین سرباز آمریکایی که با پایان جنگ ۲۰ ساله از افغانستان خارج شد، کیست؟

سهم کشورها از عملیات بزرگ در فرودگاه کابل؛ ۱۱۲ هزار نفر از افغانستان خارج شدند