پیشروی طالبان از هرات تا کابل؛ عقب‌نشینی سریع افغانی و ریال در برابر دلار آمریکا

مبادله ارز در کابل
مبادله ارز در کابل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تعطیلی بازار هرات افزون بر این که افت ۷.۶ درصدی نرخ برابری افغانی در برابر دلار آمریکا را کلید زد، روند افت ارزش ریال ایران در مقابل دلار آمریکا را نیز تسریع کرد.

آگهی

همزمان با رسیدن شبه‌نظامیان طالبان به دروازه‌های کابل، نرخ مبادله هر دلار آمریکا در برابر افغانی روز یکشنبه به نرخ بی‌سابقه ۸۵ در ۱۸ سال گذشته رسید، این در حالی است که تنها سه روز پیش و قبل از سقوط هرات، هر دلار آمریکا در بازار پایتخت در مقابل ۷۹ افغانی معامله می‌شد و این نرخ ۱۸ سال پیش معادل ۴۹ افغانی بود.

تعطیلی بازار هرات افزون بر این که افت ۷.۶ درصدی نرخ برابری افغانی در برابر دلار آمریکا را کلید زد، روند افت ارزش ریال ایران در مقابل دلار آمریکا را نیز تسریع کرد؛ به طوری که در جریان داد و ستدهای روز یکشنبه بازار تهران قیمت هر دلار آمریکا به مرز ۲۷ هزار تومان رسید که نرخی بی‌سابقه از ۱۴ نوامبر(۲۴ آبان) محسوب می‌شود.

این در شرایطی بود که بانک مرکزی ایران در آغاز مبادلات روز یکشنبه نرخ رسمی عرضه دلار را نسبت به روز گذشته(شنبه) ۱۳۶ تومان کاهش داده بود ولی نرخ آزاد دلار تا ۴۸۰ تومان افزایش یافت.

فعالان بازار ارز در ایران معتقدند، با توجه به این که بازار هرات در کنار بازارهای دُبی، سلیمانیه و استانبول به یکی از مراکز تاثیرگذار در تعیین نرخ ریال ایران در مقابل دلار آمریکا بدل شده بود، تعطیلی آن اثر مستقیمی بر بازار تهران داشته است.

گذشته از این با تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، افغانستان همواره یکی از معابر مهم تامین ارز به ویژه به شکل اسکناس بوده است، چرا که افغانستان طی سال‌های اخیر و با تیره شدن روابط تهران و غرب، به پنجمین مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی پس از چین، عراق، امارات عربی متحده و ترکیه بدل شده بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

مطابق گزارش رسمی گمرک ایران، این کشور در سال ۱۳۹۹ خورشیدی در مجموع ۲.۲ میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر کرده است. این در حالی است که گمرک ایران، ارزش مجموع صادرات ایران در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۹ به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ۵۲۹ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

بنابراین وقفه در صادرات ایران به افغانستان به دلیل بلاتکلیفی ساز و کار گمرک‌های مرزی دو کشور در دوران شکل‌گیری دولت جدید این کشور می‌تواند به کاهش ورود ارز به بازار ایران منجر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قیمت دلار در افغانستان به پایین‌ترین حد در ۶ سال گذشته رسید؛ هر افغانی ۷۰۰ تومان شد

دستور رئیسی برای کنترل فوری بازار ارز؛ روند صعودی قیمت دلار و یورو متوقف شد

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند