رئیسی پس از ادای سوگند در مجلس: سیاست خارجی ایران متوازن خواهد بود

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مراسم تحلیف و ادای سوگند آقای رییسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مقام های کشوری و لشکری ایران و همچنین نمایندگانی از کشورهای مختلف و سازمان های بین‌المللی حضور داشتند.

آگهی

ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران عصر پنج‌شنبه ۵ اوت (۱۴ مرداد) در مجلس ایران و در حضور غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس سوگند یاد کرد.

در مراسم تحلیف و ادای سوگند آقای رییسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مقام های کشوری و لشکری ایران و همچنین نمایندگانی از کشورهای مختلف و سازمان های بین‌المللی حضور داشتند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ایمن بن عبدالرحمان، نخست‌وزیر الجزایر از جمله بلندپایه ترین مقام های خارجی بودند که در مراسم تحلیف آقای رئیسی حضور داشتند.

همچنین انریکه مورا، معاون سیاسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مراسم حضور داشت. سفر آقای مورا به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، با انتقاد برخی کنشگران سیاسی و مدنی همراه بود.

آن‌ها با اشاره به سابقه آقای رئیسی در زمان مسئولیتش در قوه قضائیه و اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، از اتحادیه اروپا به دلیل اعزام نماینده رسمی به مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران انتقاد کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران، فدریکا موگرینی، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در این مراسم به تهران سفر کرده بود.

در آن مقطع اختلاف ایران و اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات مختلف از جمله انرژی هسته ای کمتر بود.

پیشتر خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که ۵۰ میهمان خارجی از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف آقای رئیسی وارد تهران شده‌اند.

پاسکوال فررارا، مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه ایتالیا از جمله مهمانان اروپایی این مراسم بود. روسیه نیز ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی را برای شرکت در مراسم تحلیف آقای رئیسی به تهران رفته است.

در اوج اختلاف برخی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس با ایران، احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه کویت نیز در مراسم روز پنجشنبه حضور داشت. اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ریکاردو منندز پیریتو، معاون رییس جمهوری ونزوئلا نیز به عنوان دوستان و متحدان ایران در مراسم ادای سوگند آقای رئیسی حضور داشتند.

بر اساس یک عرف داخلی و بین‌المللی، دولت در روز‌های منتهی به مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید از سران و مقام های کشور‌ها مختلف برای حضور در این مراسم دعوت می‌کند.

هم‌زمان با مراسم تحلیف رئیس جمهور که در محل مجلس ایران برگزار شد، محدودیت‌های ویژه ترافیکی در خیابان های تهران به‌خصوص خیایان هایی که منتهی به ساختمان مجلس بودند، به اجرا گذاشته شد.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از حضور و آماده باش صد در صدی مأموران پلیس تهران برای برقراری امنیت مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران خبر داد.

تهران و برخی شهرهای ایران در روزهای گذشته شاهد اعتراض های شهروندان و همراهی با مردم خوزستان به دلیل کمبود آب در این استان بوده است.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در حضور علی خامنه‌ای، رهبر ایران برگزار شد.

در ابتدای مراسم تحلیف آقای رئیسی، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه سخنانی را ایراد کردند و سپس ابراهیم رئیسی، رییس جمهور جدید ایران پشت میکروفون قرار گرفت و سوگند یاد کرد.

آقای قالیباف از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان «آغاز فصلی نوین در تاریخ انقلاب اسلامی برای جبران کوتاهی‌ها، غفلت‌ها و کاستی‌ها» نام برد.

آگهی

او با بیان اینکه ایران وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ است، گفت: «مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصا قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همه مشکلات مادی و معنوی جامعه است.»

آقای رئیسی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری، سخنان خود را آغاز کرد. او دراین سخنرانی از رهبر ایران به عنوان امام خامنه ای یاد کرد. استفاده از عنوان امام برای آقای خامنه ای توسط روسای جمهور پیشین، سابقه نداشته است.

رئیسی: ما مدافع حقوق بشر هستیم

رئیس جمهور ایران در سخنان خود با بیان اینکه پیام مردم ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، «پیام تحول خواهی و عدالت طلبی» بوده است، گفت: «ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت را قبول نداریم.»

آقای رئیسی در ادامه گفت: «ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا و چه در سوریه و یمن، ما در کنار مظلومان خواهیم ماند.»

او همچنین گفت که مردم «خواهان رفع تنگناها و بهبود معیشت» هستند. آقای رئیسی از دولتش به عنوان «دولت مردمی» و «دولت وفاق ملی» نام برد و گفت که این دولت «با قدرت برای مهار تورم، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشورو تأمین نیازهای اساسی مردم» عمل خواهد کرد.

آگهی

او سپس به سیاست خارجی دولتش پرداخت. ابراهیم رئیسی گفت که دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه دراز می کند.

او گفت: «ظرفیت منطقه ای ایران حامی صلح و ثبات کشورها است و برای مقابله با تهدید قدرت های سلطه گر به کار گرفته خواهد شد.»

آقای رئیسی در بخش پایانی سخنان خود گفت که برنامه هسته ای ایران «کاملا صلح آمیز» است و نظام ایران سلاح هسته ای را «شرعا» و «بر اساس فتوای رهبر ایران» حرام می داند.

رئیس جمهور جدید ایران خواستار لغو تحریم ها شد

او گفت: «سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از دیگر حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد.» رئیس جمهور جدید ایران در ادامه خواستار «لغو تحریم ملت ایران» شد.

آقای رئیسی با تأکید بر این نکته که سیاست خارجی ایران، متوازن خواهد بود، گفت که از دولتش از طرح های دیپلماتیک برای لغو تحریم ها حمایت خواهد کرد.

آگهی

رئیس جمهوری جدید ایران در پایان اعلام کرد که اسامی کابینه اش را هفته بعد به مجلس ارائه خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بررسی کابینه پیشنهادی رئيسی در مجلس؛ قالیباف: سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی در حیطه اختیارات رهبری است

اسرائیل: اروپا با اعزام دیپلمات به مراسم تحلیف رئیسی به تجاوزگری مشروعیت می‌دهد

پهپادهای ایرانی چگونه مسیر انتقال نفت به اروپا را تهدید می‌کنند؟