فسیل‌های مرموز کشف شده می‌توانند قدیمی‌ترین نشانه‌های حیوانات در زمین باشند

عکس تزئینی از فسیل اسفنج
عکس تزئینی از فسیل اسفنج Copyright CANVA PRO
Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان بر این باورند که زندگی روی زمین حدود ۳.۷ میلیارد سال پیش پدید آمده است. نخستین حیوانات بسیار دیرتر ظاهر شدند اما دقیقا چه زمانی هنوز مشخص نیست.

آگهی

طبق گزارشی که روز چهارشنبه ۲۸ ژوئیه (شش مرداد) در مجله نیچر منتشر شد، یک زمین‌شناس کانادایی ممکن است نخستین فسیل مربوط به حیوانات روی زمین را پیدا کرده باشد.

این مقاله می‌گوید، حدود یک میلیارد سال پیش منطقه‌ای در شمال غربی کانادا که اکنون مکان کوه‌های شیب‌دار است، یک محیط دریایی ماقبل تاریخ بوده که بقایای اسفنج‌های قدیمی ممکن است در رسوبات معدنی آن حفظ شده باشند.

الیزابت ترنر، زمین شناس، سنگ‌ها را در منطقه‌ای دور افتاده از سرزمین‌های شمال غربی کشف کرد که تنها با هلی‌کوپتر قابل دسترسی است، جایی که او از دهه ۱۹۸۰ در آنجا حفاری می‌کرده است. بخش‌های نازک سنگ شامل ساختارهای سه‌بعدی است که شبیه اسکلت اسفنجی مدرن است.

یواخیم رایتنر، ژئو بیولوژیست و متخصص اسفنج در دانشگاه گوتینگن آلمان که دخالتی در این تحقیق نداشته می‌گوید: «معتقدم این‌ها اسفنج‌های باستانی است. تنها این نوع ارگانیسم‌ها دارای این نوع شبکه رشته‌های آلی هستند.»

قدمت لایه‌های سنگی مجاور نشان می‌دهد که این نمونه‌ها حدود ۸۹۰ میلیون سال قدمت دارند که باعث می‌شود آن‌ها حدود ۳۵۰ میلیون سال از قدیمی‌ترین فسیل‌های اسفنجی که قبلا پیدا شده بود بیشتر سن داشته باشند.

کشف فسیل اسفنجی مربوط به حدود ۹۰۰ میلیون سال پیش درک ما از تکامل اولیه حیوانات را بسیار بهبود می‌بخشد.
پاکو کاردناس
متخصص اسفنج

پاکو کاردناس، متخصص اسفنج در دانشگاه اوپسالا سوئد می‌گوید: «کشف فسیل اسفنجی مربوط به حدود ۹۰۰ میلیون سال پیش درک ما از تکامل اولیه حیوانات را بسیار بهبود می‌بخشد.»

بسیاری از دانشمندان معتقدند که نخستین گروه‌های حیوانی شامل اسفنج نرم یا موجوداتی مانند اسفنج هستند که عضله و اعصاب ندارند اما از دیگر ویژگی‌های حیوانات ساده از جمله سلول‌هایی که با عملکردهای متفاوت و اسپرم برخوردار هستند.

با این حال اتفاق نظر علمی یا قطعیت علمی درباره هر چیزی که مربوط به یک میلیارد سال پیش است بسیار کم است، بنابراین محققان دیگر احتمالا به بررسی و بحث درباره یافته‌های زمین‌شناس کانادایی ادامه می‌دهند.

دیوید بوتجر، زیست‌دیرینه‌شناس از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «فکر می‌کنم او یک مورد بسیار محکم را پیدا کرده است. فکر می‌کنم که شایسته انتشار است. باعث می‌شود شواهد در دسترس دیگران قرار گیرد.»

دانشمندان بر این باورند که زندگی روی زمین حدود ۳.۷ میلیارد سال پیش پدید آمده است. نخستین حیوانات بسیار دیرتر ظاهر شدند اما دقیقا چه زمانی هنوز مشخص نیست.

قدمت ۸۹۰ میلیون سال پیش قابل توجه است زیرا اگر شناسایی این اسفنج تایید شود نشان می‌دهد نخستین حیوانات قبل از زمانی که اکسیژن در جو شکل گرفته است تکامل یافته‌اند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی از اسفنج‌ها با اکسیژن بسیار کم می‌توانسته‌اند زنده بمانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف فسیل هزارپایی غول پیکر «به بزرگی یک خودرو» در بریتانیا

جاده‎‌های جزیره کریسمس استرالیا با کوچ سالیانه خرچنگ‌ها سرخ رنگ شد

کشف جانور مرموز اقیانوسی متعلق به ۵۰۰ میلیون سال قبل