بایدن: روسیه فقط سلاح هسته‌ای و نفت دارد، کرملین: کاملا اشتباه می‌کنید

دیدار ژوئن گذشته پوتین و بایدن
دیدار ژوئن گذشته پوتین و بایدن Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین روز چهارشنبه ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) گفت که اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه روسیه فقط سلاح هسته‌ای و نفت دارد قابل توجه است اما نشان‌دهنده کمبود دانش درباره این کشور است. کرملین تاکید کرد که باید در تحلیل خود از روسیه اساسا اشتباه کرده است.

آگهی

کرملین روز چهارشنبه ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) گفت که اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه روسیه فقط سلاح هسته‌ای و نفت دارد قابل توجه است اما نشان‌دهنده کمبود دانش درباره این کشور است. کرملین تاکید کرد که باید در تحلیل خود از روسیه اساسا اشتباه کرده است.

بایدن این اظهارات را روز سه‌شنبه در یک سخنرانی انجام و هشدار داد که اگر ایالات متحده وارد «یک جنگ واقعی» با «یک قدرت بزرگ» شود دلیلش می‌تواند حمله سایبری آن کشور باشد.

بایدن به این امر مباهات کرد که سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از همتایان روسی خود برتر هستند و گفت پوتین «یک مشکل واقعی دارد.»

وی افزود: «وی بر صدر اقتصاد کشوری قرار دارد که تنها سلاح هسته‌ای و چاه نفت دارد و هیچ چیز دیگری ندارد. اقتصاد آن‌ها کجاست؟ هشتمین در میان کوچکترین اقتصادهای جهان؟» وی بلافاصله کوچکترین را با بزرگترین تغییر داد: «بزرگترین اقتصادهای جهان؟»

وی تاکید کرد که پوتین می‌داند با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و همین موضوع از نظر من او را حتی خطرناک‌تر می‌کند.

روسیه یک قدرت هسته‌ای است، اما یک قدرت هسته‌ای بسیار مسئول و بله ما یک بخش عظیم نفت و گاز داریم اما اینکه بگوییم روسیه چیز دیگری ندارد اساسا اشتباه است
دیمیتری پسکوف
سخنگوی کرملین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین قدرت هسته‌ای روسیه و منابع بزرگ نفت و گاز این کشور را تایید کرد اما ادعای بایدن را مورد اختلاف قرار داد: «روسیه یک قدرت هسته‌ای است، اما یک قدرت هسته‌ای بسیار مسئول و بله ما یک بخش عظیم نفت و گاز داریم اما اینکه بگوییم روسیه چیز دیگری ندارد اساسا اشتباه است.»

وی در جمع خبرنگاران گفت: «ادعا می‌کنند که هیچ چیز دیگری در روسیه وجود ندارد. این دانش نادرست و سوء برداشت درباره روسیه مدرن است.»

وی با اشاره به اینکه هدف بایدن جامعه اطلاعاتی کشورش بود افزود: «او می‌خواهد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.»

سخنگوی کرملین تاکید کرد حتی اگر تلاش‌هایی برای عادی‌سازی روابط در جریان باشد ایالات متحده همچنان مخالف روسیه است.

مقامات ارشد ایالات متحده و روسیه روز چهارشنبه گفت‌وگوهایی را درباره ثبات هسته‌ای استراتژیک آغاز کرده‌اند. این مذاکرات در پی دیدار پوتین و بایدن در ماه ژوئن گذشته انجام می‌شود.

این نشست پشت درهای بسته و در غیاب رسانه‌ها با حضور مقامات ارشد دیپلماتیک دو کشور برگزار می‌شود. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در ژنو حاضر هستند.

جو بایدن و ولادیمیر پوتین که کشورهای آن‌ها ۹۰ درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند توافق کردند که گفت‌وگوی دو جانبه درباره ثبات استراتژیک را آغاز کنند.

با این حال پسکوف افزود: «ایالات متحده به سختی می‌تواند به‌عنوان یک شریک شناخته شود. » وی همچنین ادعاهای بایدن درباره دخالت روسیه در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا را رد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست برای به‌رسمیت نشناختن انتخابات روسیه آماده باشد

درخواست بایدن از پوتین: روسیه در مقابل حملات باج‌افزاری اقدام کند

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد