درخواست بایدن از پوتین: روسیه در مقابل حملات باج‌افزاری اقدام کند

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه ۱۹ تیر (۹ ژوئیه) گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را تحت فشار گذاشته است تا در مقابل گروه‌هایی که از خاک این کشور حملات باج‌افزاری صورت می‌دهند، اقدام کند.

آگهی

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه ۱۹ تیر (۹ ژوئیه) گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را تحت فشار گذاشته است تا در مقابل گروه‌هایی که از خاک این کشور حملات باج‌افزاری صورت می‌دهند، اقدام کند.

آقای بایدن گفت: «من به پوتین گفتم که وقتی یک عملیات اخاذی سایبری از مبدأ خاک شما انجام می‌شود، حتی اگر دولت شما پشت آن نباشد، ما انتظار داریم که با داشتن اطلاعات کافی که در اختیارتان می‌گذاریم علیه آنان اقدام کنید.»

تماس بین رهبران دو کشور در حالی برقرار شده که وقوع یک حمله باج‌افزاری گسترده، باعث اختلال در کار صدها شرکت در ده‌ها کشور جهان شده است. در این حمله، که تصور می‌رود گروه روسی REvil عامل آن باشد، اطلاعات صدها شرکت کوچک و متوسط گروگان گرفته شده و اخاذان سایبری برای آزاد کردن اطلاعات تقاضای ۷۰ میلیون دلار باج کرده‌اند.

در حملات سایبری با استفاده از باج‌افزار دستگاه‌‌های رایانه‌ای قربانیان رمزگذاری شده و در قبال تحویل کلمه عبور برای رمزگشایی، مبلغی پول تقاضا می‌شود.

جو بایدن ماه گذشته در جریان برگزاری یک نشست در ژنو سوئیس به ولادیمیر پوتین در مورد حملات سایبری هشدار داده و به همتای روسی خود گفته بود كه نفوذ اخلال‌گرانه به زیرساخت‌های حساس باید خط قرمز تلقی شود.

ماه گذشته شرکت جی‌بی‌اس (JBS)، بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت جهان مستقر در برزیل، گفته بود به دلیل یک حمله سایبری که احتمالا از مبدأ روسیه انجام گرفته مجبور به متوقف کردن فعالیت‌هایش در آمریکا شده است. این شرکت در نهایت مجبور شد مبلغ ۱۱ میلیون دلار به اخاذان باج بپردازد تا بتواند هدایت سیستم‌هایش را دوباره به دست بگیرد.

حمله به جی‌بی‌اس تنها سه هفته پس از آن اتفاق افتاده بود که یک گروه هکر مشکوک مستقر در روسیه سیستم‌های رایانه‌ای شرکت «کولونیال پایپلاین»، بزرگترین خط لوله انتقال سوخت ایالات متحده، را هدف قرار دادند.

توقف فعالیت بکولونیال پایپلاین موجی از وحشت را در میان رانندگان در ایالت های جنوب شرقی آمریکا پدید آورد و باعث شد صف هایی طویل در مقابل پمپ بنزین ها شکل بگیرد. کولونیال پایپلاین سرانجام مجبور شد برای راه اندازی مجدد بزرگترین خط لوله انتقال سوخت در این کشور نزدیک به پنج میلیون دلار به هکرهای مستقر در اروپای شرقی یا روسیه باج دهد تا رمز سیستم‌های خود را به دست بیاورد.

جرائم سایبری روابط ایالات متحده و روسیه را در دهه‌های اخیر تحت تاثیر قرار داده است.

در دهه ۹۰ میلادی کارشناسان سایبری آمریکایی از ایمیل‌های ناخواسته (اسپم) فرستاده شده از مبدأ روسیه شکایت می‌کردند، اما در سال‌های اخیر با ظهور اخاذی‌های گسترده سایبری، اختلافات به مسئله‌ای حادتر در روابط دو کشور بدل شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: با تصمیم آمریکا، ۲۷ دیپلمات ما باید تا ۳۰ ژانویه این کشور را ترک کنند

بایدن: روسیه فقط سلاح هسته‌ای و نفت دارد، کرملین: کاملا اشتباه می‌کنید

راهبرد امنیت سایبری روسیه؛ از «کارخانه ترول» تا حمله به زیرساخت‌های کشورهای غربی