طالبان: غنی باید برود؛ کابل: کنترل ۹۰ درصد مرزهای افغانستان توسط طالبان یک دروغ محض است

شهروندان افغان برای مقابله با طالبان بسیج شدند
شهروندان افغان برای مقابله با طالبان بسیج شدند Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع افغانستان روز جمعه ادعاهای طالبان مبنی بر کنترل ۹۰ درصد مرزهای این کشور را «یک دروغ محض» دانست.

آگهی

وزارت دفاع افغانستان روز جمعه ادعاهای طالبان مبنی بر کنترل ۹۰ درصد مرزهای این کشور را «یک دروغ محض» دانست.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت که این تبلیغات بدون «هیچ پایه و اساسی» مطرح شده‌اند. او در ادامه گفت که مرزها، شهرهای اصلی و محورهای اصلی تحت کنترل نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز پنجشنبه گفته بود که حدود ۹۰ درصد مرزهای افغانستان تحت کنترل آنها است. البته او به جزئیات بیشتری از مناطق تصرف شده بیان نکرده بود.

شبه نظامیان طالبان با آغاز عقب نشینی نیروهای بین‌المللی از افغانستان در اوایل ماه مه حمله های گسترده ای را علیه نیروهای نظامی و امنیتی افغان آغاز کردند.

در پی این حمله ها مناطق زیاد و مهمی از افغانستان از جمله پست های مرزی با ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان به تصرف گروه طالبان درآمد.

دولت افغانستان پیشتر در اوائل ماه ژوئیه ادعای طالبان مبنی بر اینکه ۸۵ درصد خاک افغانستان را تحت کنترل دارند را «قاطعانه» رد کرده بود.

البته بر اساس برآورد ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روز چهارشنبه، «حدود نیمی» از ولسوالی های را كنترل می كنند اما هیچ یك از شهرهای بزرگ این كشور را در اختیار ندارند.

کابل: صد غیر نظامی در منطقه مرزی «سپین بولدک» کشته شدند

دولت افغانستان همچنین امروز جمعه طالبان را متهم کرد که صد غیرنظامی را در منطقه مرزی «سپین بولدک» کشته است.

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «طالبان وحشی (...) به خانه‌های افغان های بی‌گناه حمله و آن‌ها را غارت و حدود صد انسان بی‌گناه را کشت.»

این موضوع از سوی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأیید شد. او گفت که اولین کار طالبان پس از تصرف مناطق، «تخریب تسهیلات عمومی و آزار و اذیت مردم» بوده است.

طالبان: نمی‌خواهیم قدرت را در انحصار خود درآوریم

با این حال گروه طالبان اعلام کردند که آنها نمی‌خواهند قدرت را به انحصار خود درآورند.

البته این گروه شبه نظامی در ادامه تصریح کردند تا زمانی که دولتی جدید در کابل استقرار نیابد و اشرف غنی، رئیس‌جمهور برکنار نشود، در افغانستان صلح برقرار نخواهد شد.

سهیل شاهین، عضو تیم مذاکره کننده گروه طالبان در گفتگو با آسوشیتدپرس، گفت که طالبان زمانی سلاح‌های خود را زمین خواهند گذاشت که دولتی مورد قبول همه طرف‌های درگیر در کابل منصوب شود.

آقای شاهین گفت: «من می‌خواهم روشن کنم که ما به انحصار قدرت در افغانستان اعتقاد نداریم زیرا هر دولتی که در گذشته در صدد انحصار قدرت بود، دولت‌ موفقی نبوده است»؛

او با اشاره به دوره پنج ساله زمامداری طالبان در افغانستان گفت: «ما نمی‌خواهیم همان فرمول را تکرار کنیم.» آقای شاهین با متهم کردن آقای غنی به عنوان رئیس جمهوری جنگ افروز، انتخابات سال ۲۰۱۹ را زیر سؤال برد.

آقای غنی گفته است تا زمانی که دولت جدید با برگزاری انتخابات مشخص نشود در سمت خود باقی خواهد ماند. برخی منتقدان او که عضو گروه طالبان هم نیستند، آقای غنی را متهم کرده‌اند که او فقط برای حفظ قدرتش تلاش می‌کند.

عبدالله عبدالله، عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان آخر هفته‌ گذشته در راس هیأتی بلندپایه برای گفتگو با رهبران طالبان به دوحه پایتخت قطر رفت. این مذاکرات با وعده‌های گفتگوهای بیشتر و همچنین توجه بیشتر به حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت‌ها پایان یافت.

از همین رو آقای شاهین گفتگوها را آغازی خوب ارزیابی کرد اما گفت که خواسته‌های مکرر دولت برای آتش‌بس در حالی که غنی در قدرت باقی مانده است یعنی تسلیم طالبان. او گفت: «آنها سازش نمی‌خواهند اما می‌خواهند ما تسلیم شویم.»

آگهی

سخنگوی طالبان در ادامه تصریح کرد که پیش از هرگونه آتش‌بس باید توافق‌نامه‌ای در مورد دولت جدید که «مورد قبول همه افغانستانی‌ها» به امضا برسد.

آقای شاهین گفت که با تشکیل چنین دولتی «زنان به شرط رعایت حجاب، اجازه‌ کار و رفتن به مدارس و مشارکت در سیاست را خواهند داشت.»

او گفت که زنان برای ترک خانه‌ های خود ملزم به همراه داشتن یک خویشاوند مرد نخواهند بود. آقای شاهین در ادامه گفت به فرماندهان طالبان در مناطق تازه تصرف شده اعلام شده است که دانشگاه‌ها و مدارس و بازارها با مشارکت زنان و دختران به مانند گذشته امکان فعالیت دارند.

با این حال گزارش‌های متعددی از مناطق تصرف شده‌ توسط طالبان مبنی بر اعمال محدودیت‌های شدید علیه زنان، حتی آتش زدن مدارس منتشر شده است.

همچنین انتشار تصاویری از قتل کماندوهای بازداشت شده توسط طالبان باعث نگرانی افکار عمومی جهان شد.

آگهی

آقای شاهین بدون اشاره به موردی خاص گفت که برخی از فرماندهان طالبان دستورات رهبری در مورد منع رفتارهای سرکوبگرانه و شدید را نادیده گرفته‌ اند که به همین دلیل چند نفر به دادگاه نظامی طالبان فرستاده و مجازات شده‌اند.

سخنگوی طالبان همچنین گفت که این گروه شبه نظامی هیچ برنامه‌ای برای فشار نظامی بر کابل ندارد. آقای شاهین در ادامه ادعا کرد كه اكثر موفقيت‌های ميدان جنگ طالبان نه با جنگیدن بلکه از طريق انجام مذاكرات حاصل شده است، «در غیر اینصورت تصرف ۱۹۴ منطقه در مدت هشت هفته سخت است.»

او بار دیگر وعده‌های طالبان را با هدف اطمینان بخشیدن به افغانستانی‌هایی که از این گروه وحشت دارند تکرار کرد.

آقای شاهین همچنین در خصوص تصمیم واشنگتن برای انتقال هزاران مترجم ارتش آمریكا از افغانستان گفت که تهدیدی متوجه آنها نیست. اما گفت که اگر برخی بخواهند به دلیل «اقتصاد بسیار ضعیف افغانستان به غرب پناهنده شوند»، این به خود آنها بستگی دارد.

روزنامه‌نگاران و تهدید طالبان

سخنگوی طالبان همچنین تهدید روزنامه‌نگاران و جامعه‌ مدنی نوپای افغانستان را از سوی طالبان رد کرد.

آگهی

دولت افغانستان طالبان را عامل بیشتر قتل های روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی دانسته است.

با این حال آقای شاهین گفت که روزنامه‌نگاران از جمله آنهایی که در رسانه‌های غربی کار می‌کنند، از دولتی که طالبان را در بر می‌گیرد هیچ ترسی نداشته باشند.

سخنگوی طالبان گفت: «ما نامه‌هایی که تهدید کننده‌ روزنامه‌نگاران باشد برای آن‌ها به ویژه افرادی كه در رسانه‌های خارجی كار می‌كنند، صادر نكرده‌ایم. آنها می‌توانند کار خود را حتی در آینده ادامه دهند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در هر حال خاطرات دوران زمامداری طالبان در افغانستان در حدود ۲۰ سال پیش باعث نگرانی بخشی از شهروندان افغان شده است. طالبان در آن دوران بر اساس قرائتی سختگیرانه از اسلام، دختران را از تحصیل محروم و زنان را از کار منع کرد.

آگهی

از همین رو افغاستانی‌هایی که توانایی مالی دارند، از ترس گسترش هرج و مرج ها در تلاش برای خروج از این کشور هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار را به رسیدگی به وضعیت پناهجویان افغان اختصاص داد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد