اتحادیه اروپا خواستار میانجیگری بین‌المللی برای حل اختلافات ارمنستان‌ و آذربایجان شد

European Council President Charles Michel
European Council President Charles Michel Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شارل میشل همچنین بر «اهمیت جلوگیری از تشدید جدال‌های لفظی» میان سیاستمداران دو کشور و رسیدگی سریع‌تر به موضوع «اسیران ارمنی» که در آذربایجان نگهداری می‌شوند، تأکید کرد.

آگهی

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز شنبه در جریان سفر خود به ایروان، پایتخت ارمنستان حمایت خود را از میانجیگری بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان اعلام کرد.

تاکید بر برگزاری نشست‌هایی برای گفتگو با حضور میانجیگران بین‌المللی در حالی است که با وجود پایان جنگ میان دو همسایه در پاییز سال گذشته میلادی، سطح تنش‌ها میان باکو و ایروان بسیار بالا است.

شارل میشل در این سفر تاکید کرد که اتحادیه اروپا گروه مینسک به ریاست مشترک ایالات متحده، روسیه و فرانسه را تشویق می‌کند که «به مسئولیت خود عمل کنند» و برای حل و فصل اختلافات میان این دو کشور وارد عمل شوند.

گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ میلادی در جریان کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا (CSCE) که اکنون سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نام گرفته، تشکیل شد و موظف بود آذربایجان و ارمنستان را به مذاکره برای جستجوی یک راه حل صلح‌آمیز در موضوع قره‌باغ تشویق کند.

شارل میشل همچنین بر «اهمیت جلوگیری از تشدید جدال‌های لفظی» میان سیاستمداران دو کشور و رسیدگی سریع‌تر به موضوع «اسیران ارمنی» که در آذربایجان نگهداری می‌شوند، تأکید کرد.

ارمنستان و آذربایجان پس از دهه‌ها اختلاف بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ، سرانجام در پاییز ۲۰۲۰ میلادی با یکدیگر وارد جنگ شدند. در این نبرد خونین که مدت شش هفته طول کشید، علاوه بر حملات نظامی به خاک ارمنستان بیش از ۶۵۰۰ نفر نیز در دو سوی جبهه کشته شدند.

این جنگ سرانجام با میانجیگری مسکو متوقف شد و بر اساس قرارداد آتش‌بس امضا شده میان باکو و ایروان، دولت ارمنستان مجبور شد کنترل بر سرزمین‌هایی در قره‌باغ را پس از سه دهه به آذربایجان واگذار کند.

با وجود برقراری آتش‌بس، طی ماه‌های اخیر بار دیگر تنش میان دو همسایه افزایش یافته و ایروان نیروهای آذربایجان را به تلاش برای کنترل بر مناطق بیشتر متهم کرده است.

گروه مینسک از زمان برقراری آتش‌بس در پاییز سال گذشته تاکنون، عمدتاً غیرفعال بوده است.

قرار است شارل میشل روز یکشنبه نیز با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان دیدار کند و در ادامه رهسپار گرجستان شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا پیشنهاد روسیه برای تشکیل اتحادیه ۳+۳ در قفقاز با حضور ایران اجرایی می‌شود؟

«نفوذ مرزی نیروهای آذربایجان»؛ ارمنستان از روسیه کمک نظامی خواست

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد