از افغانستان تا فرانسه؛ معصومه در المپیک ژاپن نماینده ۸۲ میلیون پناهنده خواهد بود

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معصومه علی‌زاده دختر ۲۴ ساله افغان پس از اینکه مجبور شد کشورش را ترک کند حالا دوچرخه سواری را به طور جدی و حرفه‌ای در دستور کار دارد و به زودی به عنوان عضوی از تیم پناهندگان در بازی‌های المپیک توکیو حضور خواهد یافت.

آگهی

معصومه علی‌زاده پس از اینکه مجبور شد افغانستان را به خاطر دوچرخه سواری ترک کند حالا برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو در تیم پناهندگان حضور خواهد داشت.

معصومه دوچرخه‌سوار ۲۴ ساله افغان، سال‌ها می‌شود که کشورش را به مقصد فرانسه ترک کرده تا بتواند رشته ورزشی مورد علاقه‌اش را دنبال کند.

او این روزها به سختی مشغول تمرین است تا برای مسابقات المپیک توکیو آماده باشد. به همین خاطر راهی سوئیس شده تا در روزهای منتهی به اعزام به ژاپن به طور فشرده همراه با مربی‌اش تمرین کند.

او درباره تجربه دوچرخه سواری اش در افغانستان می‌گوید: «می‌دانستم که این کار دشواری است اما هرگز تصور نمی‌کردم که مردم ما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. در آغاز و سال اول که شروع به دوچرخه‌سواری کردم برایم اتفاق افتاده بود که فردی که داخل ماشین بوده با دست خود به پشت من ضربه بزند و همچنین دیدم که این مساله تقریبا تجربه مشترک بسیاری از زنان دوچرخه‌سوار افغان است.»

AFP
تصویر از ویدیوAFP

نماینده تمام زنان افغان هستم

او از اینکه در تیم پناهندگان در مسابقات المپیک توکیو حاضر می‌شود خرسند است و می‌گوید: «حضور در این مسابقات تنها برای شخص من نیست بلکه من نماینده تمام زنان افغان هستم و تمامی زنانی که مانند زنان افغانستان حق دوچرخه‌سواری ندارند. تیم پناهندگان حتی از پرچم کشورم نیز قوی‌تر است چرا که اگر من تنها پرچم خود را نمایندگی می‌کردم تنها نام افغانستان در میان بود اما حالا من به نمایندگی از جهان و تمام ۸۲ میلیون پناهنده در این مسابقات حضور دارم و این کار ساده‌ای نیست. من تمام ملیت‌ها و کشورها را نمایندگی خواهم کرد یا به عبارتی نماینده نوع بشر خواهم بود.»

«فرانسوی‌ها هم یک زن محجبه دوچرخه‌سوار می‌بینند»

او در همین حال می‌گوید: «این همچنین برای کشورهایی مانند فرانسه نیز جالب است که برای نخستین بار یک زن محجبه را روی دوچرخه می‌بیند و برای آنها کمی عجیب است.»

کمیته بین‌المللی المپیک به ۵۶ ورزشکار پناهنده «بورسیه همبستگی» اعطا کرد که از این تعداد ۲۹ نفر برای شرکت در توکیو انتخاب شدند.

قبل از ورود به ژاپن معصومه برای شرکت در یک دوره آموزش فشرده در مرکز دوچرخه سواری جهانی یو‌سی‌آی در در غرب سوئیس آموزش می‌بیند.

AFP
تصویر از ویدیوAFP

معصومه بسیار باهوش است

ژان ژاک هنری، مربی او در این مرکز می گوید او بهترین دوچرخه سوار زن است که از افغانستان بیرون آمده و از پیشرفت سریع وی تحت تاثیر قرار گرفته است.

مربی این دختر جوان افغان نیز می‌گوید: «معصومه بسیار باهوش است، اشتباهات را به سرعت تصحیح کرده و در فرصت باقیمانده تلاش می‌کند سرعتش را بالاتر ببرد.»

AFP
تصویر از ویدیوAFP

بازی‌های المپیک توکیو امسال بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. علت اتخاذ این تصمیم‌ از سوی دولت ژاپن گسترش دوباره ویروس کرونا در این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

المپیک توکیو؛ وزنه‌بردار ناپدید شده اوگاندایی در ژاپن دستگیر و به کشورش بازگردانده شد

تظاهرات در پی ربوده شدن دختر سفیر افغانستان؛ کابل دیپلمات‌ها را فرا خواند

درآمد ۹۰۰ هزار دلاری حاصل دسترنج زنان افغانستان در تولید ابریشم