جمع آوری نمادهای برده داری از سطح شهر شارلوتزویل آمریکا چهار سال پس از درگیری‌های خونین

Confederate Monuments-Charlottesville
Confederate Monuments-Charlottesville Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی صدها نفر از اعضای گروههای راست افراطی این شهر، در اعتراض به برنامه شهرداری برای حذف این مجسمه‌ها دست به تظاهرات زده بودند؛ اعتراضی که به درگیری میان آنها با طرفداران جنبش‌های ضدنژادپرستی منجر شد و یک کشته و ده‌ها زخمی نیز برجای گذاشت.

آگهی

چندین مجسمه بحث برانگیز، از جمله مجسمه‌های دو ژنرال کنفدراسیون که نماد دوران نژادپرستی و برده داری در ایالات متحده بودند، روز شنبه ۱۰ ژوئیه از سطح شهر شارلوتزویل واقع در ایالت ویرجینیا جمع آوری شدند.

پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی صدها نفر از اعضای گروه‌های راست افراطی این شهر، در اعتراض به برنامه شهرداری برای حذف این مجسمه‌ها دست به تظاهرات زده بودند؛ اعتراضی که به درگیری میان آنها با طرفداران جنبش‌های ضدنژادپرستی منجر شد و یک کشته و دهها زخمی نیز برجای گذاشت.

کارگران شهرداری روز شنبه کار جمع آوری این مجسمه‌ها را در میان تشویق ده‌ها تن از کنشگران اجتماعی انجام دادند.

نیکویا واکر، شهردار شارلوتزویل نیز در این روز اعلام کرد: «برداشتن این مجسمه‌ها، گامی کوچک در راستای کمک به شارلوتزویل، ویرجینیا و آمریکا است تا با این گناه خود که از بین بردن سیاه پوستان در راه منافعشان بوده، روبرو شوند.»

قرار است این مجسمه‌ها پس از جمع آوری، در مکانی انبار شوند. شورای شهر شارلوتزویل هنوز درباره سرنوشت این مجسمه‌ها تصمیمی نگرفته است با این وجود شهردار اعلام کرد که تا کنون دهها پیشنهاد از سوی سازمان‌های دولتی و خصوصی دریافت کرده‌اند که مایلند این مجسمه‌ها را در اختیار داشته باشند.

از زمان قتل جورج فلوید، یک آمریکایی آفریقایی‌تبار که در ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی زیر فشار زانوی درک شووین، پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس جان باخت، بسیاری از بناهای یادبود در سراسر آمریکا که نشان دهنده شکوه ارتش کنفدراسیون بودند، توسط مقامات یا از سوی معترضین مخالف نژادپرستی جمع آوری شده‌اند.

در دوران جنگ داخلی آمریکا طی سال‌های ۱۸۶۵-۱۸۶۱ میلادی که جنوب برای حفظ رویه برده‌داری در حال جنگ بود، ایالت ویرجینیا یعنی جایی که اولین مهاجران انگلیسی ساکن شدند، به قلب برده داری آمریکا تبدیل شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شارلوتزویل؛‌ واکنشهای تند فرماندهان ارتش آمریکا به سخنان دونالد ترامپ

دردسرهای بی‌پایان شارلوتزویل برای ترامپ

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها