خروج آمریکا از افغانستان؛ «واشنگتن صدور ویزا برای زنان و صاحبان مشاغل پرخطر را تسهیل می‌کند»

نظامیان آمریکایی با مترجم افغان
نظامیان آمریکایی با مترجم افغان Copyright روستایی در افغانستان
Copyright روستایی در افغانستان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات آمریكایی از تلاش دولت بایدن برای شناسایی و تدارک مسیری سریع برای صدور روادید(ویزا) برای افغان‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان سیاستمدار، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی خبر دادند.

آگهی

مقامات آمریكایی از تلاش دولت بایدن برای شناسایی و تدارک مسیری سریع برای صدور روادید(ویزا) برای افغان‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان سیاستمدار، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی خبر دادند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد که گروه‌های مدافع حقوق بشر از وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید خواسته‌اند تا دو هزار ویزای جداگانه را برای حمایت از زنان آسیب‌پذیر افغان و مدافعان حقوق زنان فعال در افغانستان اختصاص دهد. 

به باور گروه‌های مدافع حقوق بشر، حقوقی که زنان افغانستان طی دو دهه حضور آمریکا در این کشور به دست آورده‌اند، با خروج نیروهای ارتش این کشور و گسترش سلطه طالبان بر افغانستان در معرض خطر جدی قرار گرفته و بیم آن می‌رود که بسیاری از فعالان حوزه حقوق زنان و نیز زنان خواهان آزادی و حقوق برابر با مردان با آزار و اذیت جدی و خطر مرگ مواجه شوند.

بر پایه این گزارش، گروه‌های مدافع حقوق بشر از دولت آمریکا خواسته‌اند که ظرفیت صدور دو هزار ویزای جدید را به برنامه دولت آمریکا برای کمک به خروج هزاران افغانی که به عنوان مترجم نیروهای خارجی مشغول به کار بوده‌اند، اضافه کند.

ای پی
زنان پناهجوی افغانای پی

البته یک مقام آمریکایی به رویترز گفته دولت این کشور نه تنها به زنان در معرض تهدید بلکه به مردان و اقلیت‌های فعال در مشاغل پرخطر نیز توجه خواهد داشت.

با این حال، کاخ سفید هنوز از اظهارنظر رسمی در مورد تلاش برای تامین ویزای بیشتر برای مدافعان حقوق زنان افغانستان خودداری کرده است. البته گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که آقای بایدن در جریان سخنرانی بعدازظهر پنجشنبه در مورد عقب‌نشینی ارتش ایالات متحده از افغانستان در مورد نگرانی‌های این کشور در مورد آینده زنان افغانستان صحبت خواهد کرد.

طی ماه‌های اخیر و با افزایش دامنه حملات شبه‌نظامیان طالبان، تعداد روز افزونی زنان شاغل در نیروهای پلیس، رسانه‌ها، سیستم قضایی و نظام پزشکی در افغانستان ترور شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در زمان برقراری حکومت امارت اسلامی طالبان، حق تحصیل یا کار از زنان افغانستان سلب شده بود و آنها ناگزیر بودند که برای خروج از خانه ضمن همراهی یکی از مردان محرم فامیل، پوشش کامل اسلامی را نیز مشروط به پوشاندن کامل تمام اعضای بدن خود رعایت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرماندهی مرکزی ایالات متحده: ۹۰ درصد نیروها را از افغانستان خارج کردیم

بایدن در کنفرانس خبری: تعطیلات نزدیک است، درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است