بلاروس مهاجران را به سوی اتحادیه اروپا سوق می‌دهد؛ لیتوانی دیوار می‌کشد

مهاجران در اردوگاهی تازه تأسیس در مرز لیتوانی
مهاجران در اردوگاهی تازه تأسیس در مرز لیتوانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لیتوانی تصمیم گرفته است دیواری در امتداد مرز خود با بلاروس بسازد تا از ورود مهاجران غیر قانونی به این کشور جلوگیری کند.

آگهی

لیتوانی تصمیم دارد حصار و دیواری در امتداد مرز خود با بلاروس بکشد تا از ورود مهاجران غیرقانونی به خاک خود جلوگیری کند. ویلنیوس مشخص نکرده است که این «مانع فیزیکی» را به چه شکلی خواهد ساخت. 

این تصمیم در حالی اعلام می‌شود كه اینگریدا سیمونیت، نخست وزیر لیتوانی روز چهارشنبه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را به انتقال هدفمند و برنامه‌ریزی شده مهاجران بسوی مرز برای اعمال فشار بر اتحادیه اروپا متهم کرد.

به گفته نخست وزیر لیتوانی از اول ماه ژوئن، ۱۰۴۴ مهاجر که تلاش داشتند از مرز عبور کنند بازداشت شده‌اند، در حالی که در کل سال ۲۰۲۰ این تعداد ۸۱ نفر بوده است.

بنا بر این او احداث دیوار میان دو کشور را عاملی بازدارنده برای سازمان دهندگان موج مهاجرت غیرقانونی عنوان کرد.

به گفته خانم سیمونیت، آژانس های مسافرتی بلاروس در کشورهای خاورمیانه با هدف ترغیب مهاجران برای رفتن به بلاروس افتتاح شده‌اند. او در ادامه گفت که این گروه از مهاجران پس از ورود به بلاروس به مرز لیتوانی فرستاده می‌شوند.

پیشتر لیتوانی به‌دلیل ورود گسترده پناهجویان از کشور بلاروس، «اعلام وضعیت اضطراری» کرده بود.

اتحادیه اروپا هفته گذشته گروهی از مرزبانان خود را برای مهار بحران مهاجرت غیرقانونی به مرز ۶۷۹ کیلومتری لیتوانی با بلاروس اعزام کرد. بیشتر مهاجرانی که از بلاروس به لیتوانی رفته‌اند را شهروندان کشورهای خاورمیانه تشکیل می‌دهند.

بحران مهاجرت اخیر میان بلاروس و لیتوانی در پی واکنش اتحادیه اروپا به فرود اجباری یک هواپیمای شرکت رایان‌ایر که یک مخالف دولت بلاروس در آن بود، آغاز شد.

الكساندر لوكاشنكو، رئیس جمهوری بلاروس در ماه مه گفته بود که در واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا مرزهای کشورش را برای عبور پناهجویان به خاک اتحادیه اروپا باز خواهد کرد.

او روز سه شنبه نیز گفت: «اگر برخی فکر می‌کنند كه ما مرزهای خود را با لهستان، لیتوانی، لتونی و اوكراین خواهیم بست و به اردوگاهی برای افرادی تبدیل خواهیم شد كه از افغانستان، ایران، عراق، سوریه، لیبی و تونس فرار می‌کنند، آنها اشتباه می‌کنند.»

او در ادامه با تأکید بر اینکه بلاروس مانع مهاجران نخواهد شد، گفت: «آنها نه به سوی ما بلکه به سوی اروپای منورالفکر و گرم و دنج می‌آیند.»

 به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پاول لاتوشکا، یک فعال بلاروسی تبعیدی در گفتگو با آسوشیتدپرس از جریان مهاجرت به عنوان «یک عملیات ویژه» توسط دولت بلاروس یاد کرد که هدف آن، «انتقام از اتحادیه اروپا» است. این فعال بلاروسی همچنین گفت که پسر لوكاشنكو مسئول این عملیات است.

روابط دیپلماتیک میان بلاروس و اتحادیه اروپا از زمان فرود اجباری یک هواپیمای شرکت رایان‌ایر در فرودگاه مینسک بحرانی شده است. بلاروس پس از آنکه دیپلمات های برخی کشورهای اروپایی از جمله لیتوانی را از کشور اخراج کرد به رئیس هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا نیز گفت که باید این کشور را ترک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لیتوانی به مترجمان افغان که با نیروهای بین‌المللی همکاری کرده‌اند پناهندگی می‌دهد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟