آیا حملات آمریکا به شبه نظامیان مورد حمایت ایران دوباره اوج می‌گیرد؟

یک سرباز عراقی در مقابل دود ناشی از انفجار
یک سرباز عراقی در مقابل دود ناشی از انفجار Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دستور روز دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای حمله به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق، اولین و احتمالاً آخرین دستور نظامی او در دوران ریاست جمهوری اش نخواهد بود.

آگهی

دستور روز دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای حمله به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق، اولین و احتمالاً آخرین دستور نظامی او در دوران ریاست جمهوری اش نخواهد بود.

به گزارش پنتاگون، ارتش آمریکا بامداد دوشنبه علیه سه پایگاه و انبار تسلیحاتی متعلق به گروه‌هایی از حشد شعبی حملاتی را انجام دادند. واشنگتن علت این حمله «تلافی جویانه و دفاعی» را پاسخ مستقیم به حملات هواپیماهای بدون سرنشین شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه ساختمان‌ها و پایگاه های آمریکا در عراق عنوان کرد.

البته در پی حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان، روز دوشنبه چندین راکت به سوی نیروهای آمریکایی شلیک شد؛ حملاتی که واکنش دوباره ارتش آمریکا را به همراه داشت.

آمریکا و جنگ‌های تمام ناشدنی

در هر حال این خطر وجود دارد که آمریکا بدون دخالت کنگره، درگیر جنگ مستقیم با ایران شود؛ موضوعی که بعد از دو دهه «جنگ‌های تمام ناشدنی» چالش برانگیز شده است.

از همین رو برای همکاران دموکرات آقای بایدن مهم است که بدانند آیا این حملات به منزله یک جنگ اعلام نشده است یا نه. حملات روز یک‌شنبه در مرز عراق و سوریه، دومین عملیات ارتش آمریکا علیه شبه نظامیان نزدیک به ایران از زمان روی کار آمدن جو بایدن است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات در این خصوص به رویترز گفت که نگرانی او این است که آمریکا وارد جنگی شود که مردم برای آن آمادگی نداشته باشند.

با این حال اگر چه کاخ سفید اعلام کرده که حملات هوایی روز دوشنبه برای جلوگیری از حملات آینده شبه نظامیان علیه پرسنل آمریکا طراحی شده بود اما برخی معتقدند که این حملات بدون استراتژی و چشم انداز است.

البته برخی کارشناسان معتقدند که دولت فعلی آمریکا مانند دولت های پیشین، اینگونه حملات را بخشی از یک درگیری طولانی مدت نمی‌داند.

برایان فینوکان، یک مقام سابق در وزارت امور خارجه آمریکا که در حال حاضر در گروه بحران بین‌الملل فعالیت دارد، اینگونه حملات را با توجه به دیدگاه‌های روسای جمهور آمریکا در گروه «درگیری های مقطعی» طبقه بندی می‌کند. از دیدگاه او حمله آمریکا به شبه نظامیان در عراق در ماه فوریه که با فرمان آقای بایدن انجام شد، جنگ قدرت در منطقه را تنظیم کرد. این مقام سابق آمریکایی برای اثبات نظر خود به جنگ نفتکش ها در دهه ۱۹۸۰ اشاره می‌کند.

اما برخی کارشناسان معتقدند که این دیدگاه، این نکته را در نظر نمی‌گیرد که شبه نظامیان مورد حمایت ایران در حال انجام یک کارزار پایدار و تشدید کننده علیه حضور نظامی آمریکا در عراق هستند.

مایکل نایتز یکی از همکاران ارشد انستیتو واشنگتن در سخنانی هشدار آمیز گفت که استفاده شبه نظامیان از هواپیماهای بدون سرنشین به طور فزاینده خطرناک به نظر می‌رسد.

او گفت که حملات شبه نظامیان عراقی به پایگاه های نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق از نظر «کمی و کیفی» در حال افزایش است و تا زمانی که بازدارندگی برقرار نشود، احتمال کشته شدن آمریکایی ها بالا خواهد بود.

به نظر برخی کارشناسان بین‌المللی، هدف شبه نظامیان به جز فشار بر آمریکا برای خروج از منطقه، نشان دادن میزان توانایی شان در استفاده از سلاح‌های پیشرفته از جمله هواپیماهای بدون سرنشین است.

شبه نظامیان و اهدافشان

در هر حال اعضای کنگره آمریکا در حال لغو برخی مجوزهایی هستند که به روسای جمهور این امکان را می‌داد تا دستور حملاتشان در عراق و سوریه را توجیه کنند. البته این اصلاح مانع انجام حملات هوایی «دفاعی» آقای بایدن یا هر رئیس جمهوری دیگری در آمریکا نمی‌شود.

با وجود این آقای مورفی همچنان نگران است، زیرا از نظر او نیروهای آمریکایی برای جنگ با دولت اسلامی داعش به عراق رفته بودند و نه برا ی جنگ با شبه نظامیان همسو با ایران.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او گفت که اگر آقای بایدن از رفتن به كنگره برای کسب مجوزهای جنگی پرهیز می‌کند، پس لازم است كه به بدبینی آمریكایی ها در مورد مداخله این کشور در خاورمیانه را توجه كند.

آقای مورفی گفت که اگر كنگره به سختی اجازه اقدام نظامی علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران را می‌دهد بیشتر به این دلیل است كه رای دهندگان به ما این را نمی‌خواهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به حملات راکتی و پهپادی در کردستان عراق

گفتگوهای آمریکا و عراق؛ هیچ برنامه‌ای برای خروج نظامیان آمریکایی وجود ندارد

امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی